Om manx musen
Hej har många saker jag undrar om och det mesta är om manx musen (svanslösa) jag vet att det är den som bär på mm genen och om dem bär på den dominanta asså MM genen så är det en dödlig gen men denna mustyp kan ju inte vara hälsosamt för musen eftersom deras biologiska förutsättningar att kunna hålla fast sig med svansen så min fårga är, är det värkligen en hälsosam typ av musen och är det ens lagligt i svergie då döds risken finns om det blir en dominant gen och är det någon som har haft en erfarenhet om MM genen asså då den dödliga genen (dominant) (ska såklart inte skaffa än hade bara lite frågor)
bilden som visas är ifrån google ifrån australien.
NordicRodents.se
Jag har inga svar på dina frågor vet inget om möss men det här var väldigt intressant jag hade ingen aning om att det finns manxmöss däremot har jag haft en manxkatt och han levde många år inga komplikationer med honom men jag följer gärna tråden och svaren från dom som vet och känner till det här för det här var intressant och helt nytt för mig att det även finns manxmöss 🐭
Usch. Vem vill ha sådana?
Min erfarenhet med manx-råttor på 90talet är att de helt klart inte var hälsosamma (de var små och klena och fick lätt infektioner i könsorgan, kunde inte leda bort värme genom svansen mm), så alla vi Siameseuppfödare (de föddes spontant i Siamesekullar) kom överens om att avliva dessa direkt när de var födda.
Svansen är förlängning av ryggraden på möss/råttor och det kan mycket väl vara fel på den delen som inte syns.
Jag vet inte med lagen. Skulle kunna tro att djurlagen kan tillämpas ifall manx-möss har hälsoproblem och det borde de ju rimligen ha då svansen är viktig av flera anledningar men viktigast är balans och avledning av värme.
Med en svans kommer också musens rumpa upp lite från marken.
#2: tack för ditt svar(:
NordicRodents.se
Jag tänker att på frågan "är det etiskt att avla där dubbel uppsättning av genen är dödlig" (antar att det är det du menar) så så länge de resorberas som foster är det väl inte mer oetiskt än att avla på dominant röd.
Men spontant så tänker jag att en svanslös mus är ett steg för långt. Bara för att man kan betyder det inte att man borde.
#4: Jag kommer inte avla på den, frågan var mest (hur kan denna finnas), era åsikter och om detta värkligen var hälsosamt. Och alla dominanta gener är inte MM utan domenant yellow har en annan gen som är dominat (stor bokstav). Men jag håller med dig helt med det du skrev!(:
NordicRodents.se
Så tokigt att ta bort svansen för en mus, som använder svansen så oerhört mycket till så många saker i sitt vardagsliv. En hand, en arm, att gripa tag med och hålla balans och jämvikt med.
Även om inga andra defekter eller sidoskador uppstår, tycker jag det är högst taskigt för mössen. Svansen ingår i hela deras dagliga liv!
#6: 100% tycker det är väldigt konstigt att en människa vill göra så men vissa bryr sig nog mer om utsessnde istället för musens bästa
NordicRodents.se