Era åsikter om öppna musburar
Vill bara höra vad ni tycker om det
NordicRodents.se
Jag älskar öppna burar! Tyvärr har jag inga, jag har en katt, och även om det inte är så mycket jakt i henne så vill jag inte ta några risker öht att hon ska komma in i en bur, eller att en mus ska kunna ramla ner till henne.
#1: Ja lite svårt då (: men det e väldigt mysigt!
NordicRodents.se
Öppna burar är min specialitet. Kan inte tänka mig att ha stängda burar med instängda möss. Vad är det för kul med det?
Mössen älskar att ha kontakt med omvärlden, inte minst att kunna kolla upp de andra mössen.
Och jag älskar att kunna ha en enkel kontakt med mina möss, kunna ge dem en klapp och puss i förbifarten bara. Eller kunna ta upp dem en snabbis bara, när de står på kanten och "tigger" om lite uppmärksamhet.
Jag kan liksom umgås med alla på en gång, utan att ens ta upp dem, och ännu mindre behöva öppna galler eller nät eller lock.
Alla möss bor så, sedan många år tillbaka. Även ungarna föds och växer upp i öppna burar. De är avlade till att klara det och det fungerar super!
Bild på två hanburar jag har. I de mindre backarna bor hanar mer tillfälligtvis, jag vill att de ska ha större, buren är ju hela deras vardag och liv. Mina burar kan se ut hur som helst, och byggs av vad som helst. Ibland bara av kartonger, som sedan byts ut mot något annat när de förbrukats.
Nu har jag förutsättningarna för öppna burar, då jag inte har andra husdjur och inga som kommer åt att äta upp dem.
Mina åsikter är att
- det är ett bra sätt att hålla ensamma hanar, så att de inte blir isolerade
- det är ett bra sätt för en familj att hålla en flock med sällskapsmöss
För mig själv funkar det inte, då jag har många möss, ett hus med skavanker, ibland vildmöss som hittar in, två rovdjur som inte är "mus-säkra".
Jag hade öppna burar på 90-talet till mina möss, när jag inte hade så många och hade råkoll på dem nästan 7/24.
- Redigerat 2025-04-02 12:36 av Grodan
#6: Har tat bort ljuslingan då det fanns chans att det skulle gnaga på de
NordicRodents.se