đđŠ·Malocclusion (tandfel hon möss)đŠ·đ
Jag har lĂ€st pĂ„ lite om detta men jag vill bara sprida min kunskap och om detta dock Ă€r det inget som nĂ„gon om mina möss har varit med om men skriv om ni kan mer eller om ni har haft erfarenhet av denna âsjukdomâ hos era möss.
Symtom:
SvÄrigheter att Àta, överdriven svalljprudoktion, viktminskning (pga svÄrigheterna med att Àta), TÀnder som vÀxer i överdrift eller snett/ojÀmnt och sedan smÀrta vid munnen eller vid tuggning vilket dock Àr en av det svÄraste symtomen att se dÄ möss oftast vÀljer att inte visa smÀrta eftersom dem Àr flockdjur (dem flesta flockdjuren gör det).
Behandlingen:
Det Àr inte mycket olika kan göra men Tandklippning av en veterinÀr för att korrigera missbildningar. Eventuellt kirurg om problem med tÀnderna inte kan korrigeras genom regelbundna tandklippning. (Dock kan inte jag sÀga exakt hur det gÄr till eftersom jag inte Àr en veterinÀr). Men sen sÄ vissa behandlingar kanske inte veterinÀrer tycker Àr vÀrda att ta men det kan tyvÀrr inte jag sÄ mycket om men om nÄgon vet mer om det skriv gÀrna.
Maloccusion (tandproblem) uppstÄr nÀr musens tÀnder inte slits ner korrekt, vilket kan leda till allvarliga problem om det inte behandlas.
Detta kan ocksÄ vara en remander att man ska ha möjligheter till att musen ska fÄ gnaga sÄ inte sÄnahÀra missbildningar eftersom det inte sÄklart Àr bra för musen och rent ut sagt plÄgsamt för dem.
Men skriv gÀrna om du kan mer det Àr intressant !
NordicRodents.se
Möss, precis som rÄttor, slipar ner framtÀnderna genom att gnugga dem snabbt mot varandra, sÄ det hjÀlper dem att hÄlla dem i bra lÀngd och vassa.
Problem med molarerna Àr ofta knepigt dÄ det ofta visar sig nÀr det gÄtt för lÄngt och bildats abcess som trycker antingen pÄ ögat eller buktar ut pÄ kinden.