Mus iFokus

Mus

Etiketterhälsabeteendefotografieraveluppfödningfärgergenetikhårlagteckningar7-genetik-färger-hårlag-teckningar2-avel-och-avelsetik
Läst 102 ggr
missmices
0

Robins "Hoppsan-kull"

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur kommer det sig att "hoppsan-kullar" alltid lyckas bli de bästa ??

Vissa har nog sätt mitt inlägg på instagram och facebook, men för er som ej sätt: Robin är den enda av mina möss som INTE har en öppen bur. Ni ska veta att det finns en stor anledning till det….. 🙃

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.. På videon så ser man klart och tydligt vem som är pappan till dessa två sötnosar. Detta är bara två av alla 28, för nästintill alla hans avkommor fick långhår och hans underbara temperament!!🥰️ Dessa ska alltså vara i sin popcorn-ålder just nu? (Cirka 2-3 veckor gamla) De är väldigt nyfikna på människan och kommer nog att bli helt perfekta sällskapsmöss. Det är lite svårt att beskriva känslan av att lyckats avla fram det man haft som mål! 💓

⋆。゚☁︎。⋆。 ゚☾ ゚。⋆ 🐁-> ∣ https://missmices.wixsite.com/mices ˗ˋˏ ♡ ˎˊ˗

• Redigerat 2025-04-09 14:11 av missmices
[GTBLovesAnimals]
1

Åh så söta

[GTBLovesAnimals]
1

😍

missmices
0

#1: Visst är dem!🥰️

⋆。゚☁︎。⋆。 ゚☾ ゚。⋆ 🐁-> ∣ https://missmices.wixsite.com/mices ˗ˋˏ ♡ ˎˊ˗

archwulf
1

Men vilka härliga små, och så trevliga de verkar!

ariama
1

Haha! Bra fråga! Den har jag själv funderat på ett antal gånger. Hur det kommer sig att hoppsan-kullar osv.

Det jag själv tror, efter många års avelsarbete, är att vi har mindre kontroll över både gener och avel än vi tror och vill tro.

Men tanke på antal gener som vi alla har, både möss och människor, och med tanke på att gener dessutom samarbetar, är det nog bara på ytan som vi skrapar med vår avel.

Två renavlade agoti ger definitivt agouti, det kan vi kontrollera. Liksom en hel del andra varianter. Men med dess olika nyanser blir det svårare då en hel mängd olika modifieringsgener spelar med, som kan finnas i sina egna samverkande olika varianter.

Och så fort vi utavlar - vilket händer så fort vi inte inavlar (!) går resultatet inte att förutse, inte i sin helhet (färg, åldershälsa, temperament, osv, även likadana djur som paras ger andra ungar på något vis)

Modifieringsgenerna har egentligen andra huvud-uppgifter, men påverkar även andra gener, (t.ex. färg-nyans, djup, intensitet mm. mm.) bara en liten smula, eller större smula i vissa kombinationer.

Fler än 20 000 gener att hålla koll på! Lycka till den som vill. Inte undra på att kloning blivit en stor industri ute i världen.

Eller som kromosom nr 1 av människans 46 kromosomer, klippt från nätet:

"Flest har kromosom nummer 1. Den består av 2968 gener och 245 miljoner bas-par" (245 000 000 baspar).

Med tanke på att datorer bara har ettor och nollor, blir det här med genetik ganska gigantiskt! Inte att undra på, generna är ju själva livets byggstenar.

Men men, jag väljer att behålla illusionen av att jag har någon sorts avelskontroll i alla fall. 😁

Något som alltid händer i all avel, är förändringen över tid. Oftast ser vi bara till den kortsiktiga effekten och målen när det gäller all husdjursavel (generationerna). Den långsiktiga är nog sällan bättre av "det som är", men blir "något annat" istället. Nåt sånt tänker jag…