Mimmi ❤️
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ibland får man med något man inte väntar sig 😁
Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Men vilken liten atlet!! :D
Viljestark dam.
Vildmöss klättrar uppför släta väggar i stort sett. Men det är de det.
Tänkte på hur mina möss förändras efter att de fått vara ute på golvet.
Dom får ett helt annat självförtroende.
Dora och Trulls som har hittat vägen ur buren (läs, hoppar ut), har mycket lättare att hoppa till och från saker, korta sträckor.
Såg det tydligt i morse då jag flyttade hela gruppen till fängelset (läs gallerburen). Både Dora och Trulls hoppar mellan sakerna medans de andra aldrig chansar, utan tar den långa vägen.
Med risk att förstöra Björndalen mössens rykte att inte hoppa ner måste jag säga att hela gruppen är från Björndalens.
Resterande möss är typiska två tassar i marken möss och tänker inte ens tanken att hoppa ner.
Så vad är speciellt med Dora och Trulls?
Och nu såg jag att Petunia också hoppar. Hon är liksom Dora och Trulls mycket nyfiken. Är nyfikna möss mer benägna att ta risker?
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Det finns en sak som jag faktiskt avlar på, som jag inte pratat så mycket om, och det är mod!
Att de har lärt sig hoppa är i mina ögon ett uttryck för att de har en bra förmåga att lära sig nya saker! Det krävs också mod för att vara nyfiken, i alla fall för att börja undersöka med sin nyfikenhet. 💖
Så: Heja mina möss! Gör det som är tillåtet - och glöm aldrig bort att lite extra bus förhöjer livskänslan! Människor är till för att busa med!!!
Lite intressant i sammanhanget är att fundera på hur mycket "vildmus" som lever kvar i generna på våra beskedliga tammöss?
Släpper man t.ex. ut de stackars fabriksgrisarna i skogen så vet de exakt hur de ska t.ex. bygga en koja och ett bra funktionellt bo före födsel, trots generationer i liten gallerbur utan möjligheter till någonting.
Förvildade hundar blir snabbt "vildhundar".
En mus som rymt (och inte är tam) kan inom några dagar bli en "rädd vildmus" som är omöjlig att få tag i.
En vildmus har inga problem med att hoppa och klättra, där en tammus ligger långt efter. Får tammusen bara möjlighet - och modet - så tror jag att den kan öva upp sina färdigheter väldigt mycket.
Jag får väl vara tacksam över att de inte hoppar här hemma!!
Ramlat ut har någon gjort nån gång, men hoppat ut har ingen mus gjort hos mig sedan evigheters evighet. Kul, och intressant, att de gör det hos dig.
Hos dig har de lärt känna golvet och vet vart de hoppar, men även mina som får springa på golvet hoppar inte. Kanske för att de är ute så korta stunder - men efter några undersökningsrundor springer de ju efter mig och vill upp igen.
Jag har ju haft en vildmus. Jag hittade han när han var så ung att han inte klarade sig själv. Jag hade med han överallt, innanför kläderna.
Han var en tam vildmus, en skogsmus.
En gång smet han av okänd anledning, jag var inte så gammal, så jag minns inte.
Han var borta en vecka och levde loppan under bokhyllan innan vi fångade in han igen. Och sen var han tam igen och följde med mej.
Han var lugn och lätt att hantera men bytte snabbt till vild när han var på golvet en längre tid och tillbaka till lugna och lätthanterlig när han blivit infångad.
Lite som när Dora hoppar ut och gömmer sig för oss, för då är hon snabb som attan. Sen hittar vi henne i lådan och hon är som vanligt igen.
Men innan hon lagt sig för att sova i lådan är det ingen som kan få fatt i henne, eller hitta henne för den delen.
Tam i den här texten är att musen ifråga var van att bli hanterad som en domesticerad mus, av en ung mej.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Kul! Och intressant.
Skogsmöss tycks ha en fallenhet för att bli tama i fångenskap, har läst om det flera gånger. Vilda tammöss tror jag kan vara lite svårare faktiskt.
Man kan tro att mina möss dricker Red Bull (ger dej vingar). Men så är det icke.
Här visar Busan sina skills och Petunia sina tänder 😉😉
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Fel hus! (Eller?)
#9: Jodå. Hon skulle bara hälsa på 😇
Dom är mycket nyfikna på varandra, och mycket sugna på att skydda mot inkräktare.
Aktiviteten i buren gick upp, alla klättrade runt och letade inkräktare 😆
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Nu hände något jag inte väntat mig igen.
Dora smitmusen och gangstern Mimmi har börjat hänga lite.
Det började i söndags då båda var lösa och jag hittade dem båda sovandes i Doras låda. Samma sak på måndagen. Nu har de börjat hänga lite i Mimmis bur. Vi får se om vänskap uppstår även i buren, för den äger Mimmi och hon har svårt att dela med sig 😝.
Röret är där hela tiden så flyktväg finnes.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Håller tummarna!
#12: jag med
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Ett par dagar in i deras egnapåhittade intro och allt går bra. Dom är i Mimmis bur utan att Mimmi påtalar detta, dom sitter tillsammans men mest är de introverta och gör vad dom gör.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#14: Men fantastiskt om de kan finna sällskap i sin introverthet. ♥
Påminner om en t-shirt jag och min sambo har - två kattfigurer som sitter ihop, ena spelar typ nintendo switch och den andra läser, och så står det "let's be alone together" 😂
#15: Dom är precis så ❤️
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Det har gått så bra för Mimmi och Dora att de fick komma ut och springa på golvet igår. När jag ställde hem dem ville Mimmi bara säga att det är hennes bur, så hon bet Dora i rumpan 🙄.
Sen var det inget mer med det. Ska gå upp och kika vad som händer om en stund 🙃
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden