Mus iFokus

Mus

Läst 58 ggr
archwulf
0

Det här med att registrera splash...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

.. och tickade c-blekningar i största allmänhet.

Jag har ett gäng möss med lite oklar färg. Och vad händer egentligen om man har en tickad himalayan? Hur ser det ut?

Anyway.

Pappa till dessa är agouti, farmor bar på chinchilla, farfar tror jag var någon sorts tickad blå burmes. Mamma tror jag är bone.

Jag tycker att den vita ser ut att vara en himalayan. Pappa har ju ärvt antingen mammas chinchilla, eller något från sin far, som kan vara c(h).

Men de grå.. ptja. De är tickade. Och splashade… Eftersom att de inte är vita borde de vara tickade colorpoint, om man tänker sig att pappa har en c(h)-gen och mamma är bone (c/c(e)).

Men hur registrerar man splashade möss, egentligen? Den blekta färgen, eller grundfärgen? Grundfärgen är ju lättare, jag kan bara säga "lol agouti splash" men det är ju också väldigt intetsägande för genetiken…

6 veckor gamla på bilderna.

De har två småsystrar, en till vit (fast liiiiite lite mer blond-ish, typ argente creme-aktig) och en till sån där grå mupp.

Varför är ingen himalayan splashad? Hur ser en sån ens ut? What's up med att alla andra är det? Förutom de två bröderna som "bara" blev agouti.

För att göra det hela ännu märkligare så är mamma någon sorts piebald (från ena sidan ser hon ut att vara banded, men den andra sidan är typ en enda stor vit fläck), pappa är even, men inte blev någon unge tecknad förutom några vita tår och fält på svansarna.

Liksom.. vad händer här.

Anyway. De mest relevanta frågorna:

• Hur tänker ni kring vilken färg ni reggar en splashad mus som?
  • Hur ser en tickad himalayan ut?
  • Hur ser en splashad himalayan ut?

Hoppas amaira gillar mina byrackor. :P

ariama
0

Jag gillar byrackor! De är söta, och ibland roliga - men vill man lära sig om, och ägna sig åt färgavel, kunskapsbyggande, förutseende parningar, syften och mål, färggenetik, registreringar, utställningar, och sånt som många uppfödare i världen har som drivande intresse, så är man vilse.

Ja, man har till och med "förstört" färgerna, på flera olika vis, både kunskapen om genetiken, möjligheterna till kontroll av vidare avel, och kvaliteten på färgen. Mössen är inte längre intressanta avelsmöss för en så kallad "seriös uppfödare" (vilka tyvärr har sjunkit drastiskt i antal de senare åren).

Vill man enbart föda kul sällskapsmöss är det förstås en helt annan sak. Men de förlorar sitt "värde" som avelsdjur.

Så fort man börjar gå utanför "reglerna" (dvs de standardiserade färgerna med förutbestämd genetik som uppfödare ägnat många årtionden till att ta fram), då förlorar man ju allt.

Hur reggar man splash? Ja, säg det. En standardiserad splash reggas efter färg, enligt mig.

Om man säger enbart "splash", så menar man en svart mus blekt med extreme dilution-genen, aa c(e)c(e).

Eftersom splash kan vara i olika färger, t.ex. blue splash, aa dd c(e)c(e), så bör det ju vara grundfärgen man anger.

Färgen splash går att få fram i alla möjliga blekgensvarianter, men kontrasten blir bäst och vackrast med extreme dilution och det är den som är standard. Så när andra blekgener används - så, ja, de går helt enkelt inte att regga korrekt med viktig information bevarad.

Med tanke på hur otroligt många genotyper (färgvarianter) det finns som ser likadana eller nära likadana ut men har olika genetik och bakgrund, så går det inte att bygga upp ett registreringssystem som täcker allt.

Jag har själv trasslat till det för mig och har några söta och rara möss jag inte vet vare sig färg eller genetik på längre. En del för att jag gjort parningar som omöjliggör det för mig, och några för att jag inte har exakt information i stamtavlan.

Å andra sidan har jag avslutat min avel! Har bara lite sällskapsvarianter kvar och på gång, åt mig och några som beställt.