Mus iFokus

Mus

Etiketthälsa
Läst 80 ggr
Majsis_
0

Sår i örat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan såret i örat vara? Ser även ut som om det är något varfyllt på andra örat. Haft mycket möss innan men aldrig sett något liknande innan. Han är ungefär ett år och tre månader.

Fortfarande pigg men svårt att veta om de har ont eller inte eftersom de är så bra på o dölja det

[GTBLovesAnimals]
0

Det där kan vara vad som helst ring en veterinär o boka tid.

archwulf
0

Håller med om att kunnig gnagarveterinär borde veta bäst, har du någon bra i närheten som du kan åka till? :)

Strukturmässigt tycker jag att det ser ut lite som ett irriterat papillom. Kliar han på det, eller i öronen? (Alltså kör in hela bakfoten i örat-kliar)

På andra örat kan ju vara vad som helst, en vanlig finne typ…

• Redigerat 2025-07-09 12:40 av archwulf
Majsis_
0

#2: tyvvär inte.. Förra gången jag åkte till veterinären här med en annan mus fick jag hjälpa till med avlivningen eftersom de aldrig tagit hand om möss innan. Men de vet kanske vad såret kan bero på.

archwulf
0

#3: Jobbigt. :( Får jag fråga var i Sverige du bor? Cirka.

Jag brukar tänka på det ungefär som att handlar det om något generellt (t.ex. sår) så brukar vilken veterinär som helst gå bra, men om det är mer art-specifikt så behövs en veterinär kunnig på den arten. Lite samma med mina hästar. Vilken "ko-veterinär" som helst från Distriks duger för att behandla sår i ett öga, men hälta vill man ha en häst-hälte-expert på. (Inte för att dissa någon "ko-veterinär"! Men bara som ett exempel på att ibland behöver man artspecifik expertis.)

Majsis_
0

#4: Värmlandstrakten!

Varit på en, så det kan ju finnas flera andra men här har vi snarare mer hästvetrinärer än smådjursvetrinärer;D Håller på med hästar själv så det är väl skönt det!

archwulf
0

#5: Ahh, ja, nej, jag vet ingen där. ^^'

Alltid nått!

Grodan
2

Vad det kan vara?
Bitsår ser det inte ut som, har han kompis som kan bita honom?
Det kan vara en vårta, talgkörtel, "staff-sår" mm.
Svaret kan nog bara en mycket smådjurskunnig veterinär svara på.

Under tiden som du letar veterinär, se över utfodringen och prova att i några dagar mata på lite bättre för att hjälpa musens immunförsvar. Jag rekommenderar rå lax/laxolja, gröna ärtor, baby spenat (ev färsk torkad och krossad brännässla), rå broccoli, havrekli mm

Jag har puttat upp några trådar och Artiklar som innehåller mycket läsvärt ang utfodring.

Enligt mig är det första man ska fråga sig när en mus blir sjuk, om det är brist i utfodringen. Se över den, förbättra den, ge det någon vecka om det går ( om inte sjukdomsförloppet eskalerar), om det inte blir bättre, kontakta veterinär.

Jag vill inte gå emot någon lag som säger att man ska gå till veterinären med ett sjukt djur, absolut inte. Jag vill bara dela med mig av min erfarenhet som säger att en mycket bra utfodring håller mössen mycket friska.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️