Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 584 ggr
zimzon
0

Ska hona med ungar vara ensam?

Hej!

När en hona ska ha ungar, är det då bäst att hon bor ensam med ungarna eller med andra möss?

/Jennie

MoaL
0

Jag har då Athena och Freja tillsammans nu då Athena har ungar. Det går hur bra som helst, Freja är extramamma. :P

Okej att inte ha en hona med ungar tillsammans med fleeera andra möss, men med bara en eller två kompisar tror jag går alldeles utmärkt. Jag gjorde misstaget att ha min råtthona Thyra ensam med ungarna. Hon mådde jättedåligt av att inte vara med de andra råttorna, och började därmed gnaga galler - vilket hon nu har lärt resten av de hon går med, både hennes ungar och kompisar, så jag har elva gallergnagande råttor. Jag kommer inte att ha en hona med ungar ensam om det finns en stabil kompis hon kan gå med.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grisknorr
0

Samma här, jag hade Nina, som var mamman, tillsammans med hennes kompis Ninni. Ninni hjälpte till och var hos ungarna i stort sett hela tiden, precis som mamman. Tror att en kompis gör det skönare och lättare.

MoaL
0

Jaa, morsan behöver väl lite avlastning hon också. Behöver någon att snacka diande, värmande och skitungar med. :P Freja ligger också inne i boet för det mesta. Ligger där och håller de som inte ryms under Athena varma(det är ju ändå tolv ungar, så..).. :)

Mvh,
Moa

zimzon
0

Okej. Så när en hona ska ha ungar så kan man kanske låta henne bo i en bur med en eller två andra honor?

/Jennie

Grodan
0

haha, eldbarn… någon att snacka diande med…

Mina honor bor nästan alltid själva när de ska ha ungar (dock enbart någon vecka, då de först bor med hanen och sedan har de ju ungarna som sällskap) - detta för att jag vill ha koll på honan att hon inte blir störd, slipper konkurrens om mat, äter ordentligt etc… Mina dräktiga och digivande honor får även annan mat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zimzon
0

Ja, det var nog mest så jag tänkte, att hon kan behöva vara ifred och att man ska ha koll.  Men så har man ju hört att mushonor brukar hjälpa varandra med ungarna.

MoaL
0

Ja hihi, alltså, Freja blir ju diad här hemma av ungarna, trots att hon inte har någon mjölk. :P
Nej, men Freja tar plikten som extramamma på stort allvar. Hon är duktigare än Athena ibland. :) Och som sagt, jag hade ju en råtthona som mådde skit av att bara gå med ungarna och inte med sina råttkompisar, så..
Vad ger du för speciell mat till dina honor som har ungar, Grodan?

Mvh,
Moa

mandymoo
0

Har en liten fråga - kan honor som inte fått ungar få mjölk för någon annans unge att dia?

Vet att andra djurarter kan det fungera så?

Som tex hund. En tik inte fått valpar kan bli skendräktig o producera mjölk - lägger man då till valpar så kommer hon igån ordentligt o kan föda upp valparna.

Det här är något som kommer från när dom var vilda. Vargar har så också. Det finns en hona som är ledande och det är bara hon som får valpar… alla andra tikar löper ungefär samtidigt och sen blir dom då skendräktiga - bra ifall att något skulle hända mamman - då finns alltid någon som kan ta hand om valparna o ge dom mat.

Tänkte om även mössen hade något liknande att en hona kan producera mjölk o "hjälpa till"

MoaL
0

mandymoo: Det skulle ju vara jättepraktiskt om mössen fungerade så.. Dock tror jag inte att Freja har mjölk eftersom ungarnas magar är tomma efter att ha diat henne. :/ Fast jag tror faktiskt att Freja börjar bli skendräktig. Eller hennes mage såg ivf dräktig ut igår, men jag vet inte om jag såg fel. Hur som helst så är hon ju inte dräktig på riktigt så.. :)

Mvh,
Moa

Grodan
0

Jag har aldrig sett att möss eller råttor som inte fått ungar kan producera mjölk. Tyvärr. Det vore väldigt praktiskt om det kunde funka. Jag ser till att alltid ha flera honor dräktiga samtidigt så att en kan ta över ungar om det skulle bli problem hos den ena. Det händer inte ofta, men det händer.

Mina dräktiga honor får mer mat som är rik på kalk och protein. Framförallt får de mycket mera färskmat än de andra mössen! Ibland får de även hallonbladste under hela dräktigheten.

mandymoo
0

Tack för era svar. Man måste ju fråga *ler* När jag läste att ungarna diade på en annan mushona än son mamma. så funderade jag på hur det fungerade på möss. Trodde att dom kanske inte gjorde det - diade om dom inte fick mat av det. Men det kan ju vara andra saker som gör att dom fortsätter att dia trots att dom inte får mat.

Så då vart jag ju bara tvungen att ställa en följdfråga. Är det vanligt att musbarn diar andra honor än sin mamma? Jag menar då honor som inte har mjölk.
Om det är så - varför?

Grodan
0

Men mandymoo, du har ju barn? Sög de inte på allt när de var små? Djurbarn har ju också sugreflexer…

Där hanen gått kvar med honan och sina ungar har jag vid några tillfällen iakttagit att ungarna snuttat på det enda han hade de kunde snutta på… *fniss*

mandymoo
0

Jo jag har barn *ler* men ingen av dom har ammat (fått flaska)eller haft napp eller tumme så nej inte sånna sugbehov *ler*

Tänkte mest på de erfarenheter jag haft av valpar. Dom har suggbehov när dom är små, men suger inte om det inte ger reslutat i mat *ler*

Tänkte mest på att ungarna inte sög om det inte kom mat. Men sen tittar man på katter så kan dom ju snutta långt upp i ålder så *ler*

Mymlan
0

Grodan:

Mina dräktiga honor får mer mat som är rik på kalk och protein. Framförallt får de mycket mera färskmat än de andra mössen! Ibland får de även hallonbladste under hela dräktigheten.

Vad för kalkrik mat? ost men det fick jag höra på 80 talet gör aatt möss/råttor luktar mer. okej mkt kan ändras under denna långa tid. Fil/yogurt? Jag brukar ge mina katter rå strimlat nötkött, ngt man kan ge mössen oxå?

Kan man ta hallonte man hittar i konsum?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

Javisst kan du ge dem ost! Det är en bra källa till kalk. Ett annat är äggskal! Äggskal är väl ungefär 100 % kalk… Skrattande 

Ost luktar kanske om det ligger i buren och blir dåligt. Därför ger man möss ganska små portioner av färskmat - för att det inte ska ligga och bli dåligt i buren. En portionsbit kan vara en bit ungefär så stor som musens huvud, absolut inte större.

Testa och ge dina möss en liten bit rått kött och se vad de säger. De brukar bli väldigt förtjusta…

Hallonbladste gör jag på hallonblad. Dessa plockar jag i juni/juli ute och torkar. Jag ger enbart hallonbladste till äldre honor (runt 1 år) för att förhindra att de får svåra förlossningsproblem.