Hur göra vid kull
Har läst och grottat ner mig i uppfödning men har en fråga jag verkligen inte kan hitta svaret på, hur gör ni under parning av möss?
Får honan bo hos hanen några dagar och sen få ungarna i sin flock med honor? Får hon kullen ensam och sen gå tillbaka till flocken? Väljer man flera honor som får kull samtidigt så hanen går ihop med dom?
Ingen som har nån idé?
Jag hade satt honan och hanen i egen väldigt liten bur en stund och sett var som händer. Händer inget så hade jag haft de ihop längre. Kan vara lite svårt att få tillbaka honan om hon har varit ifrån länge. Så bäst är att låter de gå ihop någon timme bara. Det kan gå bra att sätta ihop honan med sin flock igen efter ett några dagar men då får man introducera dem för varandra och inte bara sätta tillbaka honan.
Lycka till! Blir inte honan dräktig första dagen så är det bättre att vänta hos hanen tre-fyra dagar så hon hinner brunsta.
Mvh
Mig
Eftersom möss är och beter sig så olika tycker jag det är svårt att svara.
Jag har vänliga hanar som inte jagar och stressar honorna när de säger ifrån. Olika hanmöss kan vara så olika mot honor.
Eftersom jag faktiskt lyssnar mycket på mina möss brukar jag ha "en kommunikation" med honorna, det är ju de som hux-flux ska sättas ihop med en hane och lämna sina burkompisar för ett tag - men de vet ju inte när eller om de får komma hem igen, vem ska tala om det för dem?
Möss är ett djurslag som bara förväntas "finna sig" i vad vi utsätter dem för.
I stort sett: Jag sätter honan i hanens bur, och där blir hon kvar i 10 dagar. En del brukar ha kvar honan tills magen syns.
Själv sätter jag honan i hanens bur, och kollar vad som händer. Oftast vill honan hem igen efter att ha kollat och undersökt, och då får hon det. Likaså om hanen är för påträngande och hon tydligt visar att hon inte vill. Och sedan samma sak dagen efter.
Mushonor löper var fjärde till femte dag, så en dag kanske hon helt enkelt är intresserad. Då känner hon också både hanen och hanens bur bättre, det blir en mjuk övergång och då får hon stanna kvar i ungefär 10 dagar, och sedan får hon flytta hem igen.
10 till 15 dagar "borta" från hembur och burkompisar ger inte mina möss några problem att flytta hem igen, men sånt kan vara olika beroende på linje och vilka möss som ingår.
Att sätta in hanen i honornas bur är inte att rekommendera av flera orsaker.
Honorna gillar inte alltid att få en hane som inkräktare, men framför allt är det en allmänt dålig ide att inte ha bättre koll på kommande ungar, inklusive antal på ungar.
Att föda upp möss kan lätt växa en över huvudet! Det blir många och fort går det, hanar måste säras för att inte slåss och alla ska ha burar och skötas om och … ja, osv.
Därför ska också hanen skiljas från honan innan hon föder, annars blir det omedelbart en ny kull och det är också en dålig ide (om man inte har ett specifikt syfte, plan och mål inklusive erfarenhet hur hantera dem vidare).
Tack för svar, låter helt rimligt det du skriver :)