Samlare:Konstigt folk
Ja, de finns folk till allt .. men tycker inte riktigt man kan skriva rubriken "samlare" .. lite väl kränkande ..

Kränkande? För vem? Hur menar du?

fy vad hemskt !! visst ormar klarar sig utan mat ett bra tag men mössen =(
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#2 .. som o ta alla på samma kam ..

Men shit, hur kan man överge nästan 100 ormar? Liksom de är ju värda en förmögenhet. En välmående orm kan säljas för 2000kr minst. De kan inte vara friska som har övergivit dem bara sådär. Tragiskt för djuren ja, men ingen är så dum att den överger en guldgruva i pengar.

#4 Men är inte alla samlare konstiga? De samlar på sig massa djur och kan inte ta redigt hand om dem? Djusamlare ÄR ett konstigt folk tycker jag, men om du tog illa vid dig så ber jag förståss om ursäkt. Det var inte min mening att tarmpa någon på tårna.
Ha det gött 
#6 Tar en samlare sina djur till veterinären? får de bra foder varje dag? NEJ men en annan person som har många djur som tar sina djur till veterinären, ger de bra foder varje dag är den personen en samlare?
DRA inte alla över en kam alla är INTE en samlare.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#7 Men vad upprörda ni blir alltid. Ta bort inlägget då!
Vill INTE att denna tråd skall bli en av alla dessa trådar där folk bara spyr ut ilska.
Att ha många djur betyder inte per automatik att denne är en samlare. Jag menar att alla SAMLARE har inga gränser och tar sällan sina djur till vetten eller ger fullgott foder. De låter livet bero och låter djuren pissa och skita varhelst de bahgar så till den milda grad att det blir en sanitär olägenhet.
VAD är skillnaden mellan en samlare och en samlare. Ni kan ju förklara detta för mig så jag bättre förstår.
Nu pratar jag om SAMLARE….inte om vanliga människor som inhyser många djur och tar verkligen hand om dessa.
Suck…..missförstå mig rätt nu!
Ja, det officiella namnet på människor (störda sådana) som samlar på sig massor med djur av olika slag, menar väl, men inte alls kan sköta dem, är faktiskt "samlare".
Minns ni damen i Stockholm, som samlade på svanar? En äldre dam som älskade svanarna, och tog med sig dem hem när något inte var som det skulle med dem. Hur hon nu bar sig åt för det.
Alla hade hon lösa i lägenheten, hur det såg ut där sen kan ni kanske tänka er. Ingen vetrinärvård, ingen bra skötsel över huvud taget, flera av svanarna måste avlivas senare.
Eller de (särskilt i amerika där hundar kan springa lösa och fara illa) som samlar på sig alla hundar som de "vill rädda" - men istället dör hundarana en plågsam död, av undernäring, parasiter, vanvård, obehandlade skador och sår och tappad päls, osv, för de har inga pengar till vetrinärkostnader, inte till mat, inte ork att hålla ren en lägenhet med kanske 50 hundar i, och lika många katter, och ingen koll på parningar och sånt utan det bara föds fler och fler ungar…
De är också ofta "enslingar" som inte vill ha något med anra människor att göra, utan bara lever för sina djur - som de alltså förlorar greppet om ganska snart. De kan inte heller ta hand om sig själva.
"Djur-samlare" heter fenomenet. Lukten i deras hus eller lägenhet är förskräcklig, med avföring på golven överallt, och inte en ren eller städat yta kvar.
Både människa och djur far lika illa i de fallen.
Folk drar alla över en kam samlare då ngn har mkt djur. Har man fler än 3 katter så klassas man som konstig/idiot.
Man måste veta var gränsen går mellan en samlare och en som har många djur. Annars blir väl en mjölkbonde dragen över den kammen då de kan ha ca 50 kossor *nu var bonde ett exempel*.
Samlare är oxå människor som ska ha vård/hjälp för sitt beteende. Sedan kan saker ha hänt i deras liv som vi ej vet nå om trauma vad som helst. De kan må enormt dåligt.
Jag har varit till folk som bara har EN katt och det stinker satan hos dem.
Jag tror inte heller en djursamlare sitter på djurforum och visar bilder på sina djur.
Jag menar inget elakt lothus1 även om jag ej kan uttrycka mig så bra.
Men varför samlar de på sig?
1: De vill hjälpa utsatta djur.
2: De vill ha något att ta hand om.
3: De är en som är väldigt ensam utan ett socialt nät.
4: De mår väldigt dåligt.
Dessa kan kanske vara orsak, jag vet ej..
Amaira förklarade bra..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Nu pratar jag om SAMLARE….inte om vanliga människor som inhyser många djur och tar verkligen hand om dessa.
#10 Som #8 skrev så är ju en samlare en person som tar på sig fler och fler djur, utan att ha några gränser för vad som är rimligt och de tar sällan väl hand om djuren. Och hon skrev ju tydligt att hon tycker det är skillnad på en samlare och en människa med många djur som tar väl hand om dem!
Dessutom förklarade #9 väldigt bra vad en samlare är.

Jag förstår jag du menar lothus 1. Och du snackar ju bara om samlarna, inte om "vanligt" folk som har många djur.

Icke djurägare eller icke förstående tar ofta och förväxlar uppfödare med samlare. Jag själv har blivit kallad samlare, ingen rolig upplevelse. Missuppfattningar och fördommar finns det massor av. men i riktiga samlar fall så är ju skillnaden märkbar.
Då får jag be så mkt om ursäkt att jag fattade de hela fel ..
Tack .. till er som kom me sån bra förklaring .. så jag förstod ..