Mus iFokus

Mus

Läst 122 ggr
archwulf
0

Mjölbaggar -_-

Jaha. Igårkväll när jag efter ett tag glodde i måttet jag tagit upp musmat i …….. så kröp det ett kryp. Kollade i burken med blandningen. Där kröp några till. Svor för mig själv och kollade spannmålslådorna. Jo. Tro fan skiten kröp där också.

Tror jag fick in de med senaste säcken korn jag köpte. Blir rätt många kilon att slänga nu, och måste ju grovstäda alla burar och inredning . . . väldigt kul så här två dagar innan man ska åka iväg. Det var inte som att jag inte redan hade massa annat att göra, liksom.

Överväger om det är värt att börja frysa in allt man köper hem ett par dygn… Och/eller om det finns tillräckligt stora förvaringstunnor som sluter tätt, så att skiten inte kan kräla ur och över till något annat.

Bläääääääääääääää.

Lona
0

Ääärk!
Det "positiva" med mjölbaggar är att de är hyfsat lätta att bli av med i jämförelse med andra skadedjur som kackerlackor och vägglöss. 😆
Jag lyckades dock få hela lägenheten belägrad utom skafferiet och hundmaten. Undrar om det säger något om min kosthållning…

Lycka till att bli av med kräken, det brukar annars vara en baggis (ha,ha) för Anticimex att fixa.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

archwulf
0

Ja, jag har fått det i mjölet en gång, det var ju inte så mycket svårare än att slänga allt ur de skåpen och dammsuga ordentligt i några veckor…

Men hur lyckades du med det! xD

Just nu funderar jag på att låta fanskapen som eventuellt följt med in i burar vara "berikning" tills jag kommit hem. 40-90 dagar från ägg till vuxen är rätt lång tid. Men jag vet inte om det är oansvarigt och det bara är min "fuck, jag orkar inte" som talar. <_<;

Grodan
1

Asch då. Anledningen till att jag slutade köpa stora säckar säd. Det var för mycket ohyra på slutat. Vet inte varför det blivit så mkt på senare tid. Jag köpte stora säckar med säd i många många år utan några som helst problem.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
0

Varför ta bort dem, och sedan köpa torkade mjölmaskar dyrt? 😁

Jag har småfjärilar vars larver lever på feta frön märker jag. Jag ger mössen! Larverna är ingen fara, det är säden och fröna som inte ska bli mögligt eller förorenat, that,s all, tänker jag. Jag är inte så petnoga (så länge maten inte blivit dålig).
Nyköpt mat ser jag till att krypen inte kommer åt.

Det finns många små kryp som gärna lever på vår musmat och skafferivaror. Larver av både småfjärilar och skalbaggar av större och mindre format.
Misstänker att det är brödbaggar du har.

Grodan
0

Det är äckligt när ohyra lever i djurmaten. De kissar, bajsar, förökar sig, lägger ägg och larver i maten, äter på maten och maten blir förstörd. Så ja, frys in om du misstänker ohyra, så att inte maten blir förstörd.
Ohyran kan mössen äta, om de vill, när den är död. Däremot kan de rata säd som är kontaminerat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️