Skolmöss
Hallå!
Min lärare i "smådjurskursen" frågade mig idag om jag har möjlighet att skaffa engelsktypade möss till skolan (naturbruksgymnasium) för att visa folk att det faktiskt finns andra raser av tammusen.
Vad tycker ni om det, skulle ni vara okej med tanken att ha (eng) "uppfödarmöss" på ett naturbruksgymnasium?
/Anneli

Ja, varför inte? Så länge de tas väl omhand. Menar du till att ha i avel? I så fall tycker jag att du kan se det som en chans att sprida lite bra avelsetik till skolan. Det är ofta naturbruksgymnasium avlar på dåliga grunder.
Älskar mina stora små vänner..
Nej, till avel är de isf inte tänka alls, utan bara för att öva skötsel och hantering med, liksom. Jag ser det här som en bra chans att sprida lite bra musinformation öht. Bossen över djurhuset visste inte ens om att det finns engelsktypade möss och jag tror att han inte är ensam…
Jag håller definitivt med om avelsetiken i naturbruksgymnasium. Har en del spattiga honor som inte gör annat än att springa i cirklar i princip. "Avelsprojekt" står det på buren…
Det här med en egen ägare då? Där kommer det elever och pillar på dem lite titt som tatt. Är det någon som tycker att det är fel att bli hanterade av flera stycken istället för att ha sin matte och/eller husse?
/Anneli
#2 Det är ju olika mellan olika individer. En del kan vem som helst plocka med, en del blir blyga eller håller sig undan för främmande. Så det gäller ju att välja möss då som inte bryr sig vem som plockar med dom.

Bra möss borde inte bry sig. Mina tycker det är roligt när det kommer folk. Det viktiga är väl att de har ett tryggt ställe att bo på.
Jag tror nog att det är viktigare för mössen att de har varandra än att de har någon "speciell människa" och att de får aktiveras mycket.
Älskar mina stora små vänner..

I slutet av min utbildning så skaffade skolan in engelska möss direkt från england. Själv tog jag hem lite ungar från de mössen. Dessvärre så behandlades väl inte de mössen så mycket annorlunda än resten av fodermössen. Men jag vill inte göra några påhopp för jag vet faktiskt inte! Så missförstå mig inte.
Om jag ska ta mina egna engelsktypade möss, så kräver de lite "bättre" skötsel än de svensktypade. De äter mer, är lite mer krävande och känsliga, osv.
Kanske beror det iof på att mina engelsktypade också är satin, som lär vara känsligare efter vad jag har hört.
Om "alla" är skötare, betyder det att "alla/vem-som-helst" kan gå dit och plocka upp dem/hantera när de har lust? Det kan bli lite väl mycket. Jag skulle propagera för utlärning av djur-språk-förståelse och likaledes hänsyn. Jag skulle aldrig ha djur som det var "fri tillgång" till.
Men jag vet faktiskt inte hur naturbruksgymnasium fungerar.
Det är aldrig folk som "ränner" i djurrummen, utan man får gå in där när man har en lektion där man ska hantera djur och då är det alltid lärare med. Dessutom är mössen inte prio ett i hanteringen hos folk. De verkar mest vara kel med marsvinen, chinchillorna och de lite större djuren. Men det finns alltid folk som jobbar där, så om ingen elev är och pillar en stund, så gör dom det. Så de behöver inte vara ensamma och ha tråkigt en längre stund.
Fast jag skulle nog lämna över dom på villkoret att jag har största ansvar för dom, och tänker agera lite extra-mamma och se till att de har det bra varje dag, isf.
/Anneli

Jag tycker att det låter vettigt, det du säger Axilur. alltså det att du tar Huvudansvaret för dem.
Om jag hade en uppfödning av engelsktypade möss, så skulle jag helst se till att det var 1 eller 2 som hade huvudansvaret för mössen. Tycker att det ska vara det för alla smådjur som är på en Naturbruksgymnasium, för större djur krävs det ju mer personal. Finns det personal och/eller elever på skolan även på helgerna så är det ju det bästa med tanke på foder, vatten med mera.
Det låter ansvarsfullt och bra, Axilur.