Medicin till möss?
Hej hej! Har 3 mushonor varav 2 jag misstänker inte mår så bra…
Bärta
Stina
Inger
Bärta är precis som vanlig, aktiv som att gnaga på kartonger, springa i hjul och boa med lite allt möjligt skoj hon kan komma åt😅
Stina och Inger däremot ligger för det mesta och sover & äter.. Har märkt på Inger att hennes andning ibland ser ansträngd ut, men det är inte konstant utan kommer då och då..
Sen är det någon av dem som lägger väldigt små bajspluttar, kan detta vara magstopp?
Vad gör man isåfall mot detta?
Finns det någon medicin mot mykoplasma som inte är receptbelagd?
Kan möss överlag bli deprimerade?
Jag försöker ge dem något roligt att pyssla med varje dag som toarullar med godis och annat skoj..
Städar deras kissställen MINST 1 gång i veckan men ibland oftare… och när jag städar så passar jag även på att möblera om.. detta är något hyfsat nytt som jag märkt hos mina damer efter att jag städade sist för några dagar sedan..
Finns det några roliga tips och leksaker till möss som kan aktivera dem lite mer möjligtvis?
Tar jättegärna emot förslag isåfall❤️
Förlåt om det kanske blev lite många frågor o text men jag vill bara att det ska bli för mina små damer❤️
Om du är otrevlig för dem så ring en veterinär. T.ex. Firstvet och se vad de säger.
Mvh
Mig
Hej, förlåt att jag inte svarat. Såg inte detta förrän nu.
Se över utfodringen. En välbalanserad näringrik kost är ofta vägen till hälsa och livsglädje hos möss. Jag tjatar gärna om detta då det är sant. Ge dina möss rå naturlig kost, gärna från Djurlycka eller blanda själv. Det finns massor med Artiklar att hitta här på sajten om mat.
Möss som inte mår bra kan verka lite "nedstämda".
Du kan alltid gå till en veterinär och höra, men det är svårt idag att medicinera mot mycoplasma. Bäst tycker jag är att försöka hjälpa musen/mössen med mat som höjer immunförsvaret.