Mus iFokus

Mus

Läst 130 ggr
Köttbullen97
2025-11-11 16:54
0

Bottenmaterial

Hej!
Jag går i tankarna på att skaffa möss(honor), så just nu läser jag på en del om de. Har ett akvarium som är 100x40x40cm. Hur tjockt lager ska det vara med bottenmaterial, finns det någon rekommendation?

Tack så mycket :)
/Jenny

DenAmani
2025-11-11 17:12
0

#0: De gillar att gräva men det finns inget exact minimått enligt lag eller något sådant.

ca 10-20 cm strö funkar, träpellets är bra för doften men dåligt för tunnlar.

Att blanda två typer strö är min rekommendation speciellt för hanar eftersom de sär kända för att stinka. Förbrännings pellets är billigare och ofta bättre kvalitet än dem för katter blanda med något som asp eller hampa strö.

Mjukt hö eller rivet papper är ett måste enligt lag och när man blandar det med sitt strö hjälper det hålla tunnlar stabila.

https://mus.ifokus.se/discussion/1408085/vilket-stro-i-buren

𝒜 𝓁𝒾𝒻𝑒 𝓌𝒾𝓉𝒽𝑜𝓊𝓉 𝒶𝓃𝒾𝓂𝒶𝓁𝓈 𝒾𝓈𝓃’𝓉 𝓈𝑜𝓂𝑒𝓉𝒽𝒾𝓃𝑔 𝒾 𝓌𝒶𝓃𝓉

mus, möss, musen, mössen, mus musculus, mice, mouse, fancy mice, petmice, mús, muis, Maus, souris, mysz, hiiri, hiir, musar, musling, tammus, tam mus, sällskapsmus, mushona, mushane, musbebis, musbebisar, musunge, musungar, långsvansing, pälsmonster, mumsboll, fluffiti-fluff, vi älskar möss, gerodean, Sajten för oss som tycker om möss, Swedish Pet Mouse community with English Section
Köttbullen97
2025-11-11 20:08
0

#1: Tack så mycket för informationen.

Grodan
2025-11-12 01:56
1

Det är en smaksak. Själv vill jag se mina möss, så jag har bara några cm med strö. Och jag byter ofta strö i burarna då jag har mindre burar och inte några toalådor just nu.

Det finns så mkt olika strö idag och många är tyvärr ganska dåliga.
Träpellets och papperspellets kan vara bra att ha i toalådor/hörn där mössen går på toa, men det är för vasst och hårt för de små tassarna att gå på så i resten av buren bör man ha mjukare strö. Alspån/alflis rekommenderas inte alls då det visat sig vara så vasst att det skär i mössens mjuka trampdynor.

Själv blandar jag friskt mellan lättströ, pappersströ, hampaströ, halmströ, linströ, bomullsströ mm. Strö som är fluffigt upplever jag att mina möss föredrar framför tråkigt kutterspån. kutterspån har aldrig fungerat för mig och mina möss, det luktar äckligt direkt, har ingen uppsugningsförmåga alls.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Köttbullen97
2025-11-12 21:39
0

#3: okej! Vad skulle du säga om att ha en grävlåda i buren? Tänker typ jord av något slag isf.

milemule
2025-11-15 19:14
0

#4: Dom älskar grävlådor med jord (eller utgrävningar i mina växter 😱).
Så det är en mycket bra ide. Men allt blir jordigt, mössen, resten av buren. Men de har superroligt ☺️.

Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

Köttbullen97
2025-11-15 20:56
0

#5: Vad roligt för mössen! Det finns så många olika sorters jord, vet du vad man kan använda eller vad man ska tänka på när jag kollar efter det?