Berikning för lek?
Funderar över berikning till mössen, som de kan leka med?
Inte kartonger att gnaga, material att gräva, papper att boa med, eller mat att leta reda på, utan för LEK ?
Ett par andra inlägg tar upp bollar (pingis eller tyg t.ex.) att leka med.
Jag hade tidigare en liten söt porslinskatt på lekbordet, med ett sidenband runt halsen i vacker rosett. Det slog aldrig fel - rosetten knöts upp och bandet släpades iväg någon annan stans, lilla katten fick aldrig ha kvar sin rosett! 😁
Jag ska leta fram mina pingisbollar och se hur mössen gör dem dem, har aldrig provat förut trots att just bollar väl är en leksak för väldigt många olika djurslag.
Och kanske fixa bollar i lagom storlek och tyngd som går att bära runt på?
Med mig leker mössen ibland kull. De kommer ju alltid när jag ropar, men ibland vill de inte komma upp. Då kommer de och puffar på min hand - och så springer de snabbt iväg och gömmer sig för att omedelbart göra om samma sak igen.
Det lyser "roligt" om dem. I alla fall vad jag som människa ser.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hinderbana, uppfunnen av Trassel. Jag skulle givetvis vara med, sa den lilla musen bestämt.
Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Jaktlek?
Mina möss brukar få jaga en vippa.
Jag o min mor gjorde "aktiveringspinnar" för råttor och möss (och iller och hund) och sålde på mässor på 1990-2000 talet. De var populära. Alla mina djur älskade och älskar dem fortfarande.
Ingen bild just nu.
#2. Vilken bra idé!
#1. Hinderbana … Dödsföraktande Trassel…
Dina möss är så vana vid frihet och "problemlösning" att de blivit "dödsföraktande" (säger mina möss här hemma) och vet så väl vad en mus är ämnad att kunna klara av.
Att gå på lina över branta stup törs inte mina riktigt, men jag/de får väl börja försiktigt liksom.
#3: Dom lär sig snabbt 😆. Björndalens musorna som bor här springer som proffs över stup, balanserande på repbroar. Klättrar i gardinerna och på sladdar. Hoppar mellan grenar och bon.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#2: Trassel kom på att hon kunde jaga hussis och bita han i fötterna.
Jätterolig lek då hussis klättrade upp på puffen med Trassel efter sig och ner igen med Trassel efter sig 🤣🤣
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
💖