Mus iFokus

Mus

Etiketterföreningutställningträff
Läst 492 ggr
Mymlan
0

Registrera möss

Finns det nå begränsningar hur långa namn man får ha? får man t ex ha Sweet Home Alabama dvs 3 ord i namnet fast man inte är reggad uppfödare?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

mandymoo
0

Du tänkte på regler som tex Kennel klubben har? Där det är kortare namn om man inte har ett reggat namn o sen oavsett så får man bara ha ett visst antal "nerslag" (även tecken o mellanrum räknas)

Det var en bra fråga - det undrar jag med.

Mymlan
0

Sverak har oxå så i alla fall då jag födde upp NFO och PER. Sverak hade även att man fick ta 2 eller om det var 3 kullar utan stamnamn sedan måste man regga ett stamnamn.

Men vad gäller inom SVEMUS?

Eira
0

Vad är Sverak för något?

Mymlan
0

SVERAK är som kennelklubben men för katter. Man registrerar kattungar m.m

Man får INTE regga huskatter dock. www.sverak.se

mandymoo
0

Just det där med antalet kullar innan man måste ansöka om kennelnamn har SKK också - tror att det är 2 eller 3… kommer inte exakt ihåg. Men tar man fler så MÅSTE man köpa sig sitt kennelnamn för att kunna registrera flera kullar.

Mymlan
0

Jag hade kunnat ta över min farmors kennelnamn men tror inte det finns kvar längre, hon la ner kenneln mitten på 70 talet, o dog 84, farfar dog -90.

mandymoo
0

Jag var in på Svemus o hittade den här sidan

http://www.svemus.org/dok.php

Där fanns alla olika dokument och regler. Jag hittade inget om att man bara fick ha ett visst antal namn eller nedslag i namnet eller att man måsta ha registrerat stamnamn efter ett visst antal kullar.
Utan det var snarare tvärt om att man måsta ha varit medlem i Svemus i 12 mån och ha ställt ut några möss i petclass med bra resultat. Efter det kunde man ansöka om stamnamn.

Ska nu spåna ut lite i mina egna tankar om detta…. Det är ju jätte bra att man kräver saker av sina uppfödare - samtidigt som det inte säger så mycket om uppfödarens kvalitet på djuren i längden - den måsta man bevisa hela tiden ialla fall. Men kan ju vara så att när det krävs vissa saker så kan uppfödare "använda sig av" det att dom har ett registrerat stamnamn.

Om man istället har som tex SKK (o tydligen också Sverak) så måsta man ha ett stamnamn när man föder upp mer än ett visst antal kullar. Och att man helt enkelt "köper" sig det namnet. Att ha ett stamnamn innebär egentligen inget annat än att man är en uppfödare som tar mer än någon enstaka kull.

Det finns för ock nackdelar med båda systemen….

Fördelen med att man kan "köpa" sig ett stamnamn till första kullen o att man måste efter ett visst antal kullar är kanske att flera registrerar sina kullar - det är "roligare" att göra det om man har ett stamnamn från start.
Att man självklart fortfarande får skriva under att man håller och föder upp djuren enl Svemus regler -men att namnet i sig bara säger varifrån musen kommer. Inte att man måste ha ställt ut möss först osv…..

Ja det var lite lätt vad som kom i mitt huvud…. vad tycker ni?

Mymlan
0

Sverak har fler regler nu för få regga ungar, föräldradjuren ska vara idmärkta m.m

Jag som har fibromylagi kanske inte orkar vara på alla utställningar, jag kan aldrig en dag till annan dag säga hur jag mår, har dagar jag knappt tar mig ur sängen. Den jag är inneboende med har inget intresse i djuren, han accepterar dem och det är okej mer än så är det ej. Skulle se ut om han åker iväg, ska ta fram en mus, kan ej färgerna, vet ej vad den o den heter så han tar fram alla o säger vet ej vilken av dessa det är.. Syn för gudarna *S*

Jag kan ej fara sverige runt heller utan hålla mig till Sthlms Län.

mandymoo
0

Id-märkning gäller nog SKK också - med det är nog mer Jordbruksverkets regler om att dom ska vara ID-märkta …..

Men ang Sverak - måste man ha utställningsmeriterade katter för att få stamnamn?

Eller är det sen regler för att få registrera kattungarna?

SKK har ju också sånna regler som ID märkning, att kostnaden för att registrera är billigare om båda föräldrarna har fått lägst ett fisst pris på utställning. Och vissa raser så gäller ju att dom ska ha intyg om att dom är fria från vissa "defekter" som ögon, höftleder osv för att man ska bara kunna registrera valpar efter friska föräldrar.

Mymlan
0

Jag gick ut ur allt som har med uppfödning av katter 2001. Jag kan ej de nya reglerna. www.katter.nu/forum där kan de ge bättre svar.

mandymoo
0

Ja det var bara något jag funderad på. Alltid kul att se vad olika klubbar här för regler ang registrering av stamnamn.

mandymoo
0

Jag hamnade på Fairytails sida och läste i hennes presentation att dom hade prefix på andra små djur men inte på mössen för att dom bodde så långt bort från Stockholm o hon kunde inte ta sig upp för att göra något prov.

Ska man göra något prov innan man kan registrera ett stamnamn/prefix?

Har läst o läst på Svemus men hittar inget om det.

Så vad gäller?

Det jag hittade var att man ska vara fullt betalande medlem i 12 månader innan man kan söka, man ska vara 16 år fyllda eller ha förälder som ställer upp som ansvarig. Man ska ha ställt ut minst 3 möss… som har i petclass får A eller AB eller i standard o fått minst 50 p.

Sen efter det ska man för att fortlöpande räknas som registrerad uppfödare varje år betala sin medlemsavgift, uppfödaravgift och lämna in en årsrapport (vad är det?)

Finns det flera regler?