Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1291 ggr
zimzon
0

Nu har de skabb igen!

Igår såg jag att min ena råtta hade små skabbsår. Då har ju trligtvis mössen också skabb. Så jag måste ju behandla allihop. Fem möss och tre råttor.

Förra gången råttorna hade skabb på fick de Dectomax sprutor. Sammanlagt kostade detta över 800 kronor. Och nu har jag ju fem möss också som ska behandlas.

På min skola fick mössen Ivomec som man sprayade på pälsen. Och det kan man ju göra själv så det borde ju bli billigare. Och så har jag hört att man kan ge dem nåt oralt också. Är det Ivomec som man kan ge oralt också?

Vilket alternativ tror ni är bäst och blir det billigare om man väljer något av de två sista alternativen för då gör man ju det själv och behöver bara åka in en gång och få det utskrivet?

Muszimba
0

Jag trot mig ha hört att Ivomec är det bästa och då det som de ska ha oralt.

zimzon
0

Okej. Jag får höra med veterinären om de har det då. det borde de ju ha.

Men det kan man väl ge själv?

Och har du någon aning om ungefär vad det kan kosta?

mandymoo
0

Du kan kika här vad som finns och vad allt kostar. FASS för djur. Kanonbra länk. Ungefär 300 kr…..

http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp

zimzon
0

Okej. tack så mkt.

Eira
0

Veterinärer får ju inte skriva ut Ivomec längre, men jag fick Stronghold utskrivet, det är små droppar som man sätter i nacken på djuret. En förpackning på 150 kr räcker till 6 råttor. Det ger man dessutom bara en gång, mot tre gånger hos Ivomec.

TacoBelle
0

Jag använder mig av Sebacil. Man får det utskrivet av veterinären och badar råttorna i det. Förr kunde man köpa en liten flaska lagom för tre behandlingar för 90 kronor men dom har slutat sälja den så man får köpa en stor flaska på 250ml för ca 300 kr. Den varar ju då väldigt länge.

Jag har dock ingen erfarenhet av att behandla möss med sebacil men det är det kanske någon annan som har.

amaira
0

Stronghold fick Figaro i vintras (när jag bara hade honom). Det funkade jättebra och var enkelt att dutta en droppe i nackskinnet (på huden, inte i pälsen, blötte pälsen lite först för att komma åt huden)

Men jag fick ge två gånger med två veckors mellanrum. (men det var mycket enkelt som sagt)

Mymlan
0

Men jag har hört att Sebacil ska/har utgått och ersatts av stronghold.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

zimzon
0

Men för bara några veckor sedan skrev en veterinär ut Ivomec till mössen på min skola.

Men nu kom jag på ett annat problem med detta. Det är så att mina möss köpte jag för ca 3 veckor sedan. Och de är inte ett dugg tama. Hanen kan man hålla lite, men honorna är helt omöjliga. Hur ska jag då få i dem medicinen? Mamma tycker att det är bättre att avliva mössen för vi har dem egentligen för att föda upp mat till min systers orm, så hon tycker inte att vi "behöver" dem. Men jag tycker att det är synd att avliva dem för en sån här sak.

Grodan
0

Den nya lagen förbjuder veterinärer att skriva ut recept utan att ha undersökt djuret/djuren först. Så behöver du receptbelagda medel måste du gå till veterinär.

Du får helt enkelt vända dig till en veterinär som tagit emot många möss och råttor och har vett att skriva ut rätt recept och/eller kan sälja en liten mängd ivomec till dig.

Du kan även se till att höja djurens immunförsvar lite genom att ge dem extra nyttig mat och hoppas att ohyreangreppet ger med sig när/om djuren blir starkare. Se även till att inte återsmitta djuren genom mat, spån etc om de blir friska.

Behandlingsbara sjukdomar behöver man verkligen inte avliva djuren för. Det är tråkigt att läsa att era möss inte har så stort värde och jag misstänker att många här blir upprörda över en sådan sak. Svårhanterade möss kan man ta tag i nackskinnet och tvångsmata, injicera eller vad man nu ska göra. Man kan även lägga en liten droppe Ivomec i nackpälsen på musen eller blanda ivomec med vatten och spraya en gång över djuren så att de slickar i sig det. Dock måste veterinären känna till detta förfaringssätt (som man oftast gör på lab där man har väldigt många djur och inte klarar av att injicera alla) så att du får rätt dosering.

Jag kan förstå att det är ett litet dilemma som djurköpare att inse att djuren aldrig blev tama, trots att uppfödaren/säljaren sa att de bara var ohanterade och behövde tämjas. Att förstå djur kräver lite tid och engagemang. För att välja rätt mus är lika avancerat som att välja rätt hundvalp.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
0

Var i Sthlms län finns det bra och kunniga veterinären som kan möss?

När det gäller marsvin o de får skabb/Sellnic så behandlar jag dem med Ivomec hästpasta som är receptfritt på apoteket. Antar att man ej kan aanv detta på möss/råttor.

Marsvin får (vuxet) 1 risgryn stort, ungdjur under 700 gr ½ risgryn. Kanin som jag har fick mjällkvalster fick ivomec hästpasta 1 ärtas storlek.

Grodan
0

De flesta går till Roslagstull och Ahlbergs, samt även Upplands Väsby. Lättast är ju faktiskt att fråga vem som fått vad från vilken veterinär… Skrattande

Själv har jag en "personlig veterinär" som jag har kontakt med och har aldrig litat på någon annan veterinär än henne (tyvärr har hon ingen öppen praktik längre).

Jag vet faktiskt inte om hästpastan fungerar. Någon måste testa först… och räkna ut dos… !

Mymlan
0

Jag tror möss/råttor ska ha mkt pytte liten klick men jag törs inte ge mig på det där.

Grodan
0

om pastan inte blir förstörd kan man ju spä ut den med lite vatten

och det är bättre att prova än att avliva!

zimzon
0

Jag vill verkligen inte avliva dem för jag tycker att alla djur är lika mycket värda och jag gillar verkligen möss och även om den storsta anledningen var att föda upp ormmat så är jag faktiskt intresserad av möss och vill ta hand om dem lika bra som alla andra. 

Det är bara mina föräldrar som tycker att vi kan ju lika gärna köpa frysta möss till ormen. Men vi har ju köpt dessa mössen och då måste vi ju ta hand om dem tycker jag. Men det verkar inte mina föräldrar vilja förstå. De säger att de går med på att ta råttorna till veterinären men mössen är "onödiga". Men det är ju ändå jag som betalar med mitt studiebidrag så jag tycker att jag borde ha mer rätt att bestämma det.

Och vad jag vet så verkar det inte finnas någon veterinär i närheten som är intresserad av möss och råttor. Jag har ringt många veterinärer men ingen verkar vara sådär jättebra.

Grodan
0

Om du går till en veterinär och säger att du vill ha Ivomec för att behandla dina råttor och möss mot parasiter och veterinären förstår ditt problem och vill hjälpa dig, så tycker jag att det är en bra veterinär. Förhoppningsvis är det inte sååå svårt… bara ringa och fråga… "hejsan, jag har några råttor och möss som fått ohyra och jag skulle vilja behandla dem med Ivomec. Vill du ta emot mig och hjälpa mig?"

zimzon
0

Ja, de tar ju emot en såklart. Men de verkar inte vara så duktiga. När jag var inne med råttorna förut så sprang veterinären ut flera gånger från rummet och frågade andra hur hon skulle göra, för hon hade aldrig behandlat råttor innan. Men nu har jag fått stronghold utskrivet av en annan veterinär. Funkar det til möss också?

Grodan
0

Det är synd att du inte kan hitta någon att få Ivomec av, du kan behöva ha lite hemma. Vi har behandlat möss och råttor med Ivomec med så bra resultat att det är lite dumt att testa något man inte känner till. Stronghold vet jag inget om. Jag har nyligen skaffat iller och förstått att de behandlas med bl a Stronghold mot öronskabb - vilket är lika vanligt på iller som skabbkvalster på möss o råttor.

Jag förespråkar ju Ivomec därför att som uppfödare och ägare av många djur är det bra och lätt att använda för att bli av med alla parasiter - inre som yttre. Givetvis vid korrekt användning.

Eftersom skabbkvalster är ett återkommande problem bör man som ägare till flera gnagare göra sitt yttersta för att skydda sig mot angrepp. Man bör undvika att infektera djuren på nytt efter behandling, genom att se till att inte smitta djuren via spån, mat eller tillbehör samt hålla nya djur avskilt ett par veckor och behandla dem med t ex Ivomec.