Lekbord
Godmorgon!
Jag läser ganska ofta om att många har lekbord som mössen får leka i. Jag har så många tankar om dessa.
Hur ser de ut? Är det inramat så mössen inte kan hoppa ner? Vad ska man tänka på?
Har 3 honor som jag vill få upp lite oftare.
Möss hoppar inte! (Ytterst sällan finns möss som har detta vildmusbeteende kvar, eller möss som sakta har lärt sig genom upprepad träning, möss går att träna till mycket)
Möss ramlar inte heller! Har du haft hamster så är det en helt annan sak, men möss ramlar inte, de avskyr att falla.
Alltså behöver du inte rama in något.
Det roliga med möss, är att man kan göra så mycket till dem, och de blir lika glada varje gång de får något nytt att utforska. Lådor, kartonger, labyrinter, allt "öppet".
Möss hoppar inte.
Använd sökfunktionen: "Öppna burar" så får du massvis med bra inlägg och Artiklar att läsa, för möss behöver inte ens sitta instängda i burar! 😀
Min bild är ett gammalt foto jag fann, på mitt lekbord. Jag gör om det ganska ofta.
Ha lite kul med dina möss! De älskar det!
Är de rädda? Ta upp dem via något rör, t.ex. tom hushållsrulle. Inte heller rädda möss hoppar, ännu mindre rädda möss. De är ofta extra försiktiga.
Hysteriskt rädda möss kan hoppa, men då far de även ur din hand som små katapulter, och det lär du ha märkt vid det här laget 😉. Förhoppningsvis finns inte såna möss (längre).
Lägger till: Har du mössen ute på lekbord eller annat en längre stund, så ha alltid vatten åt dem, och gärna lite mat.
Tack, detta ska jag testa! I dagsläget har jag ett 54L akvarium som de får leka i.
I deras hembur är de mer skygga när man ska plocka upp de så använder en glasburk. Men är de i 54L klättrar de gärna upp i handen.
#1: Så oväntat att just jag har en busmus som både hoppar från sin öppna bur och kan panikstudsa iväg 🤦🏻 mycket märkligt.
Ingen av dina möss givetvis, dom håller inte på med sånt 😉😉 eller 🤔.
Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Köksbordet fungerar bra också. Middag med show, som jag brukar kalla det för 😊.
Lite gömställen som en äggkartong och en handduk så finns det saker att göra. Jag själv tar på en luvtröja så de kan komma och klättra på mej.
Här kan de hoppa upp i fönstret och ägna sig åt utgrävningar i mina blommor också🙎🏻 (inte det roligaste att ta hand om efteråt för mej, men vad gör man inte för sina möss 😊).
Och givetvis får de smaka maten om intresse finns.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Jag hade råttorna på köksbordet där jag ställde fram div saker.
Mössen har jag i ett rastakvarium på 110cm med massa saker, tar foto sen kanske
Hittade inte så många gamla trådar om detta tyvärr, men här är några
- https://mus.ifokus.se/discussion/846844/rastplats
- https://mus.ifokus.se/discussion/1050783/rasta-mossen-pa-bord
- https://mus.ifokus.se/discussion/1388462/badkaret---den-perfekta-lekplatsen
För 10 år sedan eller något, hade jag en agilitybana till mina möss. De fick inte springa den själv utan jag "förde" dem sakta och säkert över hindrena.
På 90-talet hade jag ett rastbord med massa roliga saker där mössen kunde leta efter gott. Det var främst fågelleksaker, rör och annat.
#4. 😁😁Gissa varför jag la till:
" …eller möss som sakta har lärt sig genom upprepad träning, möss går att träna till mycket"
#9: 😁
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden