Mus iFokus

Mus

Etiketteravelgenetik
Läst 90 ggr
Crucio
1

Ang. musarter.

(Sorry för den dåliga titeln, kom inte på något vettigt.)

Såg just en video om en man som räddade en musunge som han hittade ute, och som han senare skaffade en tammus som sällskap åt. Deras olika utseenden fick mig att googla lite på olika musarter, och enligt vad jag hittade så är de domesticerade mössen besläktade med husmusen, Mus muculus, medan den vilda musen i videon var en skogsmus, Apodemus sylvaticus. Dem har man tydligen inte domesticerat, om källorna som jag kollade stämmer. Någon som vet varför?

Kan inte låta bli att tycka att skogsmössen med sina stora ögon är lite gulligare än husmössen. :')

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2026-02-21 02:52 av Crucio
Crucio
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Videon i fråga.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2026-02-21 02:08 av Crucio
Grodan
0

Coolt att de kunde bli kamrater.
Skulle säga Liten Skogsmus. Den större skogsmusen är betydligt större.

Jag vet inte varför skogsmöss inte blivit domisticerade. AI har massor med förslag, men själv tänker jag bl a att skogsmöss har varit skyddade, inte fridlysta, men ändå på skyddslista.
Skogsmöss lever inte så nära människan eg och det var mycket lättare att göra husmusen till husdjur eftersom den gärna lever mkt nära oss. Dessutom det som människan för några tusen år sedan upptäckte var att möss kunde vara fläckiga och ha olika färger och det var bland annat det som intresserade oss.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Crucio
0

Ja, Apodemus sylvaticus är "Mindre skogsmus". Den större heter Apodemus flavicollis.

Att det kan bero på att husmusen av sig själv kom nära oss låter som en logisk anledning till att skogsmusen inte blev domesticerad. Att vi blev intresserade av att avla fram olika färger är knappast en bidragande orsak till just det dock, eftersom vi har fått fram varierade färger på i princip alla djur som vi har domesticerat. Enligt vad jag hittar har vi dock inte avlat fram olika färger så länge, utan sett till hur länge vi haft möss som husdjur är just färgaveln rätt modern.

Sajtvärd på Skrivlust