Hjälp med tips och råd om mina möss
Jag har två honor som jag hoppas lever sitt bästa liv i sitt nya hem som inte är så litet! Nu har det varit snart en vecka här hemma och de är nyfikna och springer runt, men verkar inte ha blivit så hanterade av tidigare ägare. Hur gör jag på bästa sätt mer än att sitta vid buren i flera timmar och prata med dem? De är rätt unga och såklart är det nytt för dem, men jag vill ju kunna lyfta upp dem ur buren. Som sagt, de vågar komma upp och är inte rädda för min hand, men börjar jag röra mig ut ur buren blir dem rädd å vill bara gå ned….sen blir de lätt rädda vid andra ljud eller människor. Det var ju några år sedan man ägde en mus, så nu vet jag varken upp eller ned.
Kul att du har möss igen :D Jag är ingen expert egentligen men jag tycker att de jag haft som varit lite nerviga med att komma utanför buren brukar uppskatta att jag lyssnat på dem. Dvs när de börjat visa tecken på stress har jag låtit dem kliva av någonstans i buren igen. Oftast så har de vänt mer eller mindre direkt och klivit upp på handen igen, och jag tycker att de blivit modigare när de dels förstår att jag förstår dem, och att det finns en väg hem liksom.
Mina brukar också uppskatta om jag har en långärmad tröja så kan de springa på tröjan från buren och typ ett varv på mina axlar osv.
Hur har det gått med mössen?
#2: gått bra, lite orolig över nugget men hon verkar ändå må bra, ser bra ut, bara kissande som jag undrar vad det kan vara men hon äter p lever på! Sayang kommer gärna ut och kakan och korven som är fegisar av dess like börjat bli mer och mer van att hanteras. De hatar dock när jag rensar buren. Men lika fort skuttar de runt super glada! Så de går bra, önskade bara att tiden gick fortare så de kunde komma ut mer eller om de alls blir så vana att jag kan ha dem lös på mig utan att bli orolig att de ska försvinna 😅 men älskar att umgås med dem.