Mus iFokus

Mus

Etiketterartiklar11-noveller-berättelser-krönikor
Läst 40 ggr
Grodan
3

Påsken - en konstig högtid

Jag tror ärligt talat att påsken måste förklaras, med så många röda dagar och så många olika konstiga saker, som för många är helt förvirrande.
För min egen skull var jag tvungen att fråga internet och nu förstår jag själv mycket bättre. Huvudkälla är AI.

Screenshot_1.png

Kristen högtid

• Dymmelonsdag: påskfriden inleddes, kyrkklockornas metallkläppar byttes ut mot träkläppar/dymblar för att ge en dämpad klang
  • Skärtorsdag: Sista måltiden. Jesus tvättade lärjungarnas fötter.
  • Långfredag: Jesus korsfästelse och död.
  • Påskafton: Väntan på uppståndelsen.
  • Påskdagen: Jesus uppstod från de döda.
  • Annandag påsk: lärjungarna möter den uppståndne Jesus.

Det finns vissa religioner som bara firar Påsk, dvs jesus död och uppståndelse.

Jag är inte religiös och firar inget, jag äter bara godis och ser glad ut. Ger någon mig ett påskägg tar jag tacksamt emot.

Men när jag var liten så klädde vi ut oss till påskkärringar på skärtorsdagen och knackade dörr. Vi fick pengar eller godis. Vi gav också något till de som gav oss godis, en teckning eller så.
Har detta nu flyttats till Hösten - Halloween?

Screenshot_4.png

Påskkärring
Traditionen med påskkärringar har rötter i 1600-talets folktro och häxprocesser. Enligt legenden flög häxor på kvastar till Blåkulla för att festa med djävulen under påskhelgen. Man skulle gömma kvastar och täppa till skorsten.
Att klä ut sig till häxa på påsken började under 1800talet.

Påskhare
Påskharen är en symbol för fruktsamhet, nytt liv och vårens återkomst, som enligt traditionen gömmer påskägg fyllda med godis till barnen. Traditionen härstammar från Tyskland (1600-tal) och kom till Sverige under sent 1800-tal, där haren fungerar som en lekfull, sagolik motsvarighet till jultomten.

Ägg
Äta och ge bort ägg under påsken är en blandning av kristen symbolik, gamla traditioner och rent praktiska orsaker. Här är de viktigaste anledningarna till att ägget är så centralt i det svenska påskfirandet:

• Symbol för liv: Inom kristendomen symboliserar ägget Jesu uppståndelse. Det hårda skalet ses som en symbol för graven som Jesus bröt sig ut ur för att ge nytt liv.
  • Fastan: Förr var det förbjudet att äta ägg under den 40 dagar långa fastan före påsk. Eftersom hönorna började värpa mer när ljuset återvände på våren fanns det ett stort lager av ägg som behövde ätas upp när fastan äntligen tog slut på påskafton.
  • Säsong: Förr i tiden var värpningen hårt knuten till dagsljuset. Påsken sammanfaller ofta med den tidpunkt då hönorna naturligt börjar producera mer ägg efter vintern.

Godis
Vad har godis med påsk att göra? Jo, förr i tiden när man var rejält religiös och seriös i sin tro så fastade man 40 dagar före påsk. När fastan bröts, firade man med festmat och sötsaker. Även om den religiösa fastan inte längre är lika utbredd har traditionen att frossa i godis levt kvar och stärkts genom åren.

Kycklingar
Kycklingar är en populär symbol och dekoration under påsken i Sverige. De representerar nytt liv, fruktbarhet och pånyttfödelse, kopplat till äggkläckning och våren. Små kycklingar används flitigt i påskris, bordsdekorationer och som kreativt påskpyssel för barn.
Förutom pynt är kyckling (fjäderfä) också en vanlig ingrediens i påskbuffén.

Dagarna
Påsken är många dagar och man gjorde olika saker dessa dagar.

• Dymmelonsdagen: markerade början på en tystare period (den så kallade dymmeln) fram till påskafton, då arbete ofta lades ner. Inom den kristna berättelsen är det dagen översteprästerna rådslog om att fängsla Jesus. Det var förr viktigt att inte sova för länge, den som var sist upp kunde kallas "dymmeloxe".
  • Skärtorsdag: barn klär ut sig till påskkärringar och går runt i grannskapet för att önska "Glad påsk" och samla godis.
  • Långfredag: kyrkobesök, enkel mat (fisk) och att man undviker onödiga sysslor eller festligheter. Förr i tiden, fram till 1969, rådde det lagstadgat nöjesförbud vilket innebar att biografer, restauranger och affärer var stängda.
  • Påskaftonen: Dagen för firande, påskmat, äggmålning och godis. Många tänder påskeldar.
  • Påskdagen: Den största festdagen som firar uppståndelsen.
  • Annandag påsk: En vilodag som firas till minne av när Jesus visade sig för lärjungarna.

Screenshot_11.png

Bilder AI genererade från förra året.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2026-04-03 14:52 av Grodan