Frågor till uppfödare
Av nyfikenhets skull har jag lite frågor till er som föder upp möss:
- Hur många möss har ni?
- Hur gamla är föräldradjuren och hur många kullar får de vanligtvis?
- Använder ni linjeavel, inavel, eller enbart obesläktade djur?
- Hur snabbt får ni sålt ungarna? Blir alla ungar sålda? Om inte, vad händer med de som blir kvar?
- Hur kännetecknar sig en bra musköpare?
- Kullning, ja eller nej?
Alla frågor är frivilliga. Tack på förhand för era erfarenheter!

Hur många möss har ni?
Jag har många, oftast runt 70-80 eller mer om jag räknar in små ungar.
Hur gamla är föräldradjuren och hur många kullar får de vanligtvis?
Jag väntar ofta till en hane är över 18 månader. Om en yngre hane blir ensam, för att pappan dör av ålder tex, så får han antingen en äldre hona jag tror är steril, eller en som får ungar så han kan bo med sina söner. Hanar bor så gott som aldrig ensamma här. De bor med pappa eller bröder, sedan med en hona och därefter med söner.
Honorna paras sällan innan 6 mån ålder, ofta får de bli 8-9 mån. det händer att de är äldre. Honan går nästan alltid kvar med hanen för att han ska kunna bo med sina sönder. Därför blir det oftast en kull till direkt efter. Jag tar ofta 1-2 kullar med en hane, ibland kan en hona få dejta nån annan hane lite längre fram. Hanar får sällan massor av kullar de heller. De bor med söner och kan delas från dem för nån kull till innan de blir för gamla.
Använder ni linjeavel, inavel, eller enbart obesläktade djur?
Här blir det linjeavel, tar väldigt sällan in möss utifrån, men väl valda individer från rätt uppfödare med nåt års mellanrum. Jag behöver rätt många för att det ska funka.
Hur snabbt får ni sålt ungarna? Blir alla ungar sålda? Om inte, vad händer med de som blir kvar?
Jag föder inte upp möss för att sälja, utan för min egen avel. Jag sparar ibland hela kullar, säljer lite om det finns efterfrågan. Då jag avlar på lite äldre honor blir det inte spå stora kullar, ibland bara 4, men det händer att det blir kullar på 12 eller fler. Har jag en stor kull på tex 4 hanar och 6 honor, så behåller jag alla om ingen köpare hört av sig. Hanarna bor med pappan och utvärderas för ev avel när de passerat ett år eller oftast 18 månader. Det händer att andra uppfödare är intresserade av äldre hanar till avel om de bott ihop länge, fast inte så vanligt. Honorna bor med mamman och även de utvärderas för avel runt 6-8 mån. Ibland avlas ingen på, ibland mer än en.
Jag säljer möss lite då och då. Folk åker visst rätt långt mellan varven.
Hur kännetecknar sig en bra musköpare?
De är intresserade, tar till sig information och är beredd att lägga lite tiod och möda på att skaffa bra djur.
Jag säljer möss både som rena sällskapsdjur och till sällskap och avel. Jag tycker om att få lite uppdateringar efter flytten, så jag ser hur de bor osv. Jag svarar gärna på frågor och finns där om det behövs.
Kullning, ja eller nej?
Ja, om det behövs.
Jag behåller många hanar, då jag vet att mina nästan alltid kan bo fredligt tillsammans. Om det visar sig att det inte fungerar, så får jag ta ansvar för att lösa det. Hanar är svåra att hitta hem till. Få vill ha dem till sällskap, då de oftast behöver bo ensamma efter flytt. De luktar mer, även om lukten faktiskt minskar om man avlar på snälla hanar (gissar att det har med mängden testosteron att göra). Det händer att jag kullar hanar. Ofta är det då om det blir 2 kullar i rad och det blir väldigt många pojkar. Jag älskar hanar, och har massor av dem. Men det finns gränser även hos mig. Jag räknar alltid med att behålla alla hanar som inte kullas. Jag tror kanske fler behöver tänka så ibland. Särskilt nya uppfödare, där det lätt kan bli väl många möss och massor av burar med ensamma hanar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
1.Hur många möss har ni?
Jag har nu runt 80 st
- Hur gamla är föräldradjuren och hur många kullar får de vanligtvis?
Jag vill att hanarna ska vara som yngst 1 år och honorna är runt 7-10 månader. De flesta honorna får två kullar och några honor får en kull. - Använder ni linjeavel, inavel, eller enbart obesläktade djur?
Linjeavel och obesläktade - Hur snabbt får ni sålt ungarna? Blir alla ungar sålda? Om inte, vad händer med de som blir kvar?
Jag parar för min egen del, jag behåller ofta hela kullen. Säljer ibland och byter med en annan uppfödare. - Hur kännetecknar sig en bra musköpare?
En som är intresserad av musen som sällskapsdjur och som är villig att lära sig om skötsel och utfodring. - Kullning, ja eller nej?
Jag kullar inte.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Tack Vattnadals, för att du tagit dig tid och ork att skriva så utförligt. Jag gör på liknande sätt, men är för lat för att skriva så mycket…
Hur många möss har ni?
Ett antal. 😃
Nu råkar det vara så att vi har ett stambokssystem som faktiskt räknar mössen - så jag skulle kunna kolla där…
Viktigt är att veta är dock att oavsett hur många möss vi har så har alla mössen namn och är registrerade i SVEMUS.
När allt fungerar som det ska, vill jag använda så gamla djur som möjligt, så att jag hunnit se hur hälsa och temperament ser ut hos släktingar. Hanar använder jag när de är ca 1,5 år, gärna äldre.
Honor vid 10 månader.
Jag undviker att använda ett djur för mycket i avel, så de får 1-3 kullar.
Linjeavel
Köper eller byter gärna till mig utavelsdjur lite då och då för att få ner inavelsgraden samt förbättra typ.
Hur snabbt får ni sålt ungarna? Blir alla ungar sålda? Om inte, vad händer med de som blir kvar?
Säljer nästan inga möss, pga att de flesta vill ha dem i ung ålder och det fungerar inte för mig att utvärdera möss som är 5-6 v gamla.
När mössen är vuxna vet jag i regel vilka jag ej kommer att använda i avel och kan då byta med andra uppfödare om intresse finns (och i fall jag kan skiljas från dem…).
Påläst om skötsel och mat. Förbered. Lätt att ha kontakt med för uppdateringar.
Kullning, ja eller nej?
Ja, om och när det behövs.
- Redigerat 2026-04-16 23:28 av Grodan
Rosenmössens svarar såhär…
Hur många möss har ni?
Just nu har jag 40, varav 11 är bebisar. Jag försöker undvika att ha för många, skulle helst ligga på 20-30 vuxna men det beror ju helt på hur stora kullar jag får osv.
Hanar gärna 1,5 år eller äldre, men kan para dem vid ca 1 år om jag tycker att jag "behöver". Honor gärna runt 9 månader, men kan vara hela spannet 6-12 månader beroende på vad som händer. Vanligtvis får mina honor 1 kull, hanarna också, men ibland kan jag tycka att någon ska få en till.
Mjäeöhö jag vet inte, lite inavel blir det ju men jag är väl en av de som är mer åt utavelshållet. Sen hur bra det blir i längden får jag se. Jag blir ju väldigt beroende av vad övriga uppfödare har för djur.
Jag hade väl halvlätt att sälja ungarna i Halmstad, många flyttade redan vid 6v medan ett par andra hann bli några månader. De som inte blir sålda får bo kvar och ha det bra. Nu bor jag i obygden i norra Jämtland, så jag får se hur många jag får sålda framöver. Avlar ju främst för mig själv, så jag säljer ju alltid med brasklappen att det är de "sämsta" jag släpper iväg…
Nyfiken, tar till sig informationen, villig att utvärdera sin plan på skötsel om jag kommer med synpunkter på att något kanske är olämpligt. Jag vill att de ska kännas pålitliga och mogna. Villig att "möta en halvvägs" (inte bokstavligt) när det kommer till att hitta tid och plats mm för att hämta musen. Och INGET försök till prut. Möss är redan för billiga i inköp som det är!
Kullning, ja eller nej?
Jag kullar inte, men förstår vad som leder till att andra uppfödare känner att det är bästa lösningen ibland.
- Redigerat 2026-04-18 15:30 av archwulf