bitas.
Köpte en ny liten musbebis från en djuraffär i förra veckan. Allt va bra med den när jag kollade… sen tog jag hem en till mina andra 3 honor, dom är något större en den nya. Genast började dom bita den lilla under magen, på ryggen och i öronen. Den hade stora köttsår under magen…. när jag kollade dagen efter jag köpt den. Inte kul. Är de vanligt att mössen gör så mot nya möss som är mindre än dom själva? För nu när jag tog bort den nya musen lever dom i frid igen… kommer de va så här varje gång kommer köper en ny mus? :/

Så har det absolut inte varit när ja släppt ihop mina möss. Har 9 tjejer i samma bur och har som mest köpt 2 st samtidigt, och det har aldrig varit något direkt problem att släppa in dem. Lite kiv å pip i bland kankse. men absolut inga sår.
Jag skulle inte släppa in några nya möss till dina om dom va så dumma mot den lilla och bitit stora hål i henne.

Nej men stackars liten. Och så ska det helt klart inte vara….
Det man får tänka på är att man i samband med att man sätter ihop nya individer det är att man samtidigt gör storrengöring av allt i buren - kanske byter ut lite saker om man har olika aktiveringsleksaker att byta med då o då. På så sätt så kommer alla att hamna i helt "ny" miljö och ingen har något "revir"
Jag har nu bara satt ihop min mus med 4 nya individer med det gick hur bra som helst. Bara lite lite lite pip mellan min gamla o en av dom nya på kvällen. Sen inget alls.
Men jag har ju inte så stor erfarenhet än. Så jag vill också veta vad gör man om det blir såhär?

Så synd om den lilla muslingen, men jag ska ge dig lite tips om ihopsläppandet.
Egentligen ska man låta den nya musen vara i en egen bur i ett annat rum under MINST 30 dagar innan man kan släppa ihop den med de andra. Det pga eventuella dolda sjukdomar den nya kan bära på som inte märks innan dess. Innan man släpper ihop mössen i buren kan man faktiskt ha dem tillsammans på ett neutralt ställe såsom till exempel bordet med vattenskål och mat några gånger under några dagar så att de lär känna varandra på ett bra sätt.
Man kan göra på flera sätt när man sätter ihop möss av samma kön.
Möss är olika. Vissa är snälla och lugna och accepterar nya möss utan problem och oavsett ålder. Vissa försvarar sitt revir och vill inte ha några nykomlingar i sitt hem. När du sätter ihop mössen får du anpassa dig efter hur de är.
Dina möss är dominanta och ganska elaka, så de accepterar nog inte helt lätt en ung mushona, utan kan ha lättare att acceptera en äldre i sitt revir. För att underlätta hopsättningen bör du städa buren, alt sätta ihop dem alla i en helt ny bur med nya saker där allt är rent, nytt och inte luktar av de äldre mössen. Det kan också underlätta om du har två nya mushonor och sätter ihop gruppen med. Dels så kan de sitta ihop några veckor då du håller dem i "karantän" och ev behandlar dem mot parasiter och dels så får de äldre musdamerna lite mer att tänka på om de får två nya kompisar istället för en.
Som uppfödare tänker vi väldigt mycket på hur djuren fungerar i flock. Sådana djur som är elaka och biter sina burkamrater använder vi inte i avel. Vi använder istället djur som är vänliga och accepterar och tar hand om sina artfränder oavsett ålder och oavsett hur man sätter ihop dem. Allt för att få fram snälla djur som mår bra och trivs ihop.
Jag gjorde rent ALLT. Sen satte jag ihop dom på ett bord… då gick de bra… dom gamla nosade lite på den nya och sen va allt bra… trodde jag. Sen som sagt… gick de fel… fast jag hade diskat och tvättat buren.
Mina honor har aldrig gjort så mot en ny mus förut. satte ihop dom med en annan hona förra månaden och de gick helt utmärkt.

Candydoll - hur har det gått? Har dom accepterat den lilla eller?
nej… jag gav bort den till en vän som nyss har börjat med möss… hon satte ihop den med en annan hona och de gick bra. :)

Så skönt att det ordnade sig bra.