Ett vådligt äventyr!
Tetris (Vattnadals You've Been Around) hade lyckats smita ur buren pga dåligt fastsatt galler. Helt lönlöst att leta efter liten mus i lägenhet på 96 kvm med flyttkartonger och skräp högt och lågt (tro mig jag försökte).
Jag märkte att yngre hunden Hjalmar hade fått korn på något och nosade runt på olika ställen i vardagsrummet. Efter en stund hör jag tumult och ser hur katten Albert har hittat Tetris och har honom i munnen! Jag rusar dit ivrigt påhejad av hundarna och Albert släpper bytet. Tetris försöker springa iväg men jag tar honom blixtsnabbt och lämnar honom i buren, oskadd vad det verkar.
Tur i oturen att det var katten som fångade honom. Om Hjalmar hade gjort de hade han inte varit i livet längre, det är säkert!

Oj då … jag kan tänka mig hud kul det var att leta efter en liten mus på så stor yta och bland flyttkatonger….
Så skönt att ni hittade honom o att han är oskadd.
möss på rymmen är inte kul, nej. Man blir himla glad när de kommer fram dock, på ett eller annat sätt :)
Jag bävar för den dag en mus kommer på rymmen igen här, för nu har jag ju en iller. De hugger bara o sen är musen död. Fast å andra sidan, en tam och snäll mus rymmer inte på det sättet. De möss jag haft på rymmen har varit ettriga studsmöss. Morakullan´s Novimus var visserligen på rymmen i två veckor, men lät sig fångas snällt, blev dock aldrig 100% tam.
Fördelen med att ha ett musrum eller en musskrubb är att mössen håller sig där inne, så jag hoppas innerligt att ingen lös unge ska traska ut till illerkäften. Annars har jag rätt säkra burar.
Jag flyttar ju nästa månad och då kommer mina burdjur ha ett eget rum. Då behöver jag inte vara lika orolig för att mina rovdjur ska få sig en musmiddag.
Förresten oskadd, det tror jag inte psykiskt i alla fall. Tetris har alltid varit lite harig, och det har väl inte blivit bättre efter denna erfarenhet av yttervärlden. Men jag ska jobba med honom då jag vet att han har potential.
Ju längre tid de är på rymmen desto svårare kan de ha att bli tama. Min erfarenhet i a f. Dessutom har jag märkt att de möss som verkligen har kapacitet att bli supertama inte rymmer. De kan visserligen spatsera ur sina burar, men ofta tar de bara ett varv å går sen hem eller i värsta fall söker de upp dig o klättrar upp på dig. Mina tamaste som råkat komma på golvet av misstag - eftersom jag inte tycker om att ha möss på golvet då de lätt försvinner - brukar komma när jag ropar på dem eller vara väldigt lätta att fånga.
Värst är som sagt bebbs som skuttar iväg. Men då får man leta upp dem på EN GÅNG och absolut inte vänta.
Tetris har inte blivit så mycket hanterad från början men han har tassdarr ( det har han papper på från Svemus-utställning
) så bara man hanterar honom dagligen tror jag att han kommer att bli supertam. jag hoppas det i alla fall och tror att förutsättningarna finns.