Mus iFokus

Mus

Läst 41 ggr
lanaky
2026-06-28 13:29
0

Mindre bur

Var ett tag sen jag hade möss och skaffade då lite äldre, lättare att hantera dvs ej popcorn 🤣
Min senaste hane var från en uppfödare och så tam o go, Mr Jingles♥️
Skaffat två honor nu, ungar. Circus och Milka.
Fina och snälla, men rädda så behövs en del jobb. De är från min f.d skola, så privatuppfödda och något hanterade men inte mycket.

De bor i en relativt stor bur nu, tänkte flytta dem till stort akvarie när de blir äldre.
Funderar dock på att flytta dem till ännu mindre bur ett tag framöver för att underlätta tämjning.
Så att de vänjer sig, blir lättare att hantera/ få tag i samt så jag kan bära med mig buren tex om jag ska sitta i köket, sen ta med mig buren om jag ska hänga i vardagsrummet.
Så att buren liksom är ”med”.
Vad tror ni? Eller är det taskigt att låta dem ha det lite trångbott.
När vi byggt en relation och de blivit tryggare så får de sjävklart flytta till större yta.
Jag läste guiden här för att tämja möss och fick då idén.

archwulf
2026-06-28 13:48
1

Det är inte taskigt, man kan berika även små burar rätt bra, och det kan även hjälpa dem att associera dig med kul (= utflykter, få klättra på dig, osv). Dessutom blir de motiverade att ta sig ut (= leta större revir) och då brukar man duga att klättra på. Det kan ju ta bort den värsta rädslan i början. :)

Mina skyggare brukar föredra burar där jag kan ta in handen framifrån istället för ovanifrån, men det är svårt att få till med en mindre bur. Med mindre tänker jag storleken av typ en Duna Mini eller mina 40-literslådor jag har som temporärburar.