Mus iFokus

Mus

Etiketttävlingar
Läst 427 ggr
amaira
0

Tävling - fjällringar.

Skrattande

Första pris blir äran. (har inga priser) Den som gissar rätt, eller närmast (eller kanske till och med kan och ger rätt svar?) på följande fråga, vinner:

Hur många fjällringar har svansen hos Mus musculus?

Om flera svar är rätt, eller lika nära, följer utslagsfrågor.

Möss och råttor har ju en sparsamt hårbeklädd svans, som istället för hår har en beklädnad av fyrkantiga fjäll.

Aura, med svansen som en klocksträng att dra i… *hihi*

Linn
0

fyrkantiga fjäll? hmm… måste spana svansar när jag kommer hem, det är då en sak som är säker. så jag slänger väl in en gissning på typ 193st eller något.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Velsan
0

180 :P

amaira
0

Ni är duktiga, har ni räknat? Räcka ut tungan

Fler gissningar? (de här ovan var liiite felräkning)

gulzebra
0

177? Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Velsan
0

120?

Laika
0

Oj, intressant! Jag får genast lust att gå och kolla om fjällen ser någon olika ut på en lång- och en kortsvansad mus. Synd att jag inte har någon riktigt långsvansig bara…

Nattskjorta
0

189 till 220 Räcka ut tungan

lothus1
0

165 Skrattande

Linn
0

får man gissa mer än en gång?

Linn

Nutiz
0

234

Pimu
0

188

LomerielAurora
0

192

Grodan
0

drämmer till med 250, vet att Rattus Norvegicus har det, så Mus musculus borde ha något liknande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Egentligen inte rösta mer än en gång.  Jag räknar i alla fall endast det första svaret.

#7 Nattskjorta, hallå, det där är fusk.  Förstår hur du menar (att det kan variera mellan olika möss) men jag vill bara ha EN siffra som svar, så du får välja en siffra av dem du föreslagit.

Jag hittade uppgiften i en gammal bok - vilken talar jag om efter tävlingens slut - och kan inte alls garantera i vilken mån det stämmer irl. Men det är det jag går efter här.

Inte heller vet jag om alla möss (husmöss/tammöss) verkligen har endast detta antal, eller om det är olika beroende på svanslängd hos t.ex. de långsvansade engelsktypade och de svensktypade kortsvansade. Eller om det är som med girafferna och däggdjurs halskotor, där även girafferna endast har sju halskotor trots sin långa hals.

Vad gäller arten, antar jag att det rör sig om Mus musculus musculus. Borde göra det, med tanke på författarens hemvist.

Alltså, Mus musculus, som är den vanliga vilda husmusen, har ett antal olika underarter beroende på deras geografiska hemvist. Skillnaderna mellan dem är främst just storlek och färg, och även svanslängd, som jag förstått det. Om det också är någon skillnad i antalet fjällringar har jag inte den minsta aning om. Skrattande

Fler som villa vara med och gissa? I morgon onsdag utkorar jag vinnaren, eller går vidare med utslagsfrågor. Glad

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite hjälp på vägen. Eller … ??

Varsågoda och räkna.

amaira
0

Eller här…

amaira
0

Här kanske?

Kom igen nu, ni som ännu inte har gissat!

Enetra
0

gissar på 203 då

amaira
0

Bravo Enetra!!  (vad som är rätt eller fel däremot, säger jag inte förrän i morgon)

Linn
0

jag studerade svansarna på muslingarna idag, jag har aldrig märkt de där ringarna innan! ^^

Linn

Nattskjorta
0

*14 hahaha då tar jag 189 då Räcka ut tungan

Elyria
0

572!

AnnMC
0

227

tessie_k
0

198

axilur
0

215

/Anneli

amaira
0

432

amaira
0

Nej, det var inte svaret jag skrev här ovan, det var min gissning!! Räcka ut tungan

Mina möss verkar i alla fall ha närmare tusen såna här fjällringar.

Så mycket kan jag avslöja, att jag hade mycket fel. Rätt svar följer här nedan, strax.

amaira
0

Vinnare är … dam-dam-dam-damm…

Med alldeles exakt rätt antal dessutom. Etthundraåttio stycken fjällringar har musen på svansen.

Rätt svar är alltså 180.

GRATTIS VELSAN!!

Och att jag efter Velsans inlägg skrev att det var liiite fel, var inte med flit. Jag hade fått för mig att svaret var 160 och inte 180.

Sedan kan jag inte garantera riktigheten i detta påstående, utan det är taget ur Brehms "Djurens liv" sjätte bandet, utgivet 1930.

Jag tror själv att det finns en viss variation i de olika underarternas antal. Och därmed även våra tammöss´,  för de är ju en korsning av dessa underarter.

Enligt boken har släktet Rattus mellan 210 och 260 fjällringar. Då gäller det hela släktet Rattus.

Terato
0

Grattis Velsan!

Guuud vilka vackra svansar du har fotat, Amarira! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Nattskjorta
0

Attans jag gissade 189 när svaret var 180, så nära Skrikandes

hahaha grattis velsan Flört

Velsan
0

haha jag som trodde att jag svarat fel :D Vinner jag en söt mus nu? :D

Velsan
0

för vinner jag ett par möss så kan ju inte sambon motsätta sig Oskyldig

Linn
0

#32 du kan ju säga att du vunnit om och i smyg betala för dom i alla fall! ^^ Grattis

Linn

Grodan
0

Grattis Velsan!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

# 31 och #32.

Va!!?? Vill du ha av det dyrbaraste jag äger!!??? Nalla på Björndalens rikedomar? Förvånad

Flört

Jag har visserligen två sötnosar till salu här nu. (fast 140:- i förstapris i tävlingen är lite väl häftigt   ) Och så såg jag det här fotot i din presentation…

… som blev till detta i min fantasi…

Det är nog inte så lyckat att ha massor av illrar - och sedan ett par små muslingar. Mina möss säger att de inte gillar kombinationen. Glad

Muszimba
0

Men Amaira, lilla musen kontrollerar ju bara illerns tänder efter tandborstningen.SkrattandeFörvånad Kan du inte se det nu när man kollar på montaget. thi thi.

Velsan
0

hahaha Jag drömde faktiskt att jag hade en jättesöt liten mus här hemma som kom när man ropade, och som var dum nog att lägga sig och sova bredvid illrarna, och monty vaknade och åt upp den Hemlis

fast jag har ju råttor och illrar :) Illrar kan inte klättra nå vidare så de kommer inte upp till råttorna :) Å illrarna får va instängda när råttorna är ute. Sambon är ju tyvärr ett större prolem :( Han tcker nått djur ska försvinna först. Strunt :)

amaira
0

Glad