Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1422 ggr
mandymoo
0

Mus som andas snabbt

Min lilla dotter kom idag hem o frågade vad det kunde vara. Hennes kompis har 2 mustjejer som hon nu har haft i någon månad. Den ena andades (tyckte dottern) ganska fort tyckte hon. Ja mot våra.

Jag frågade om den var loj, matt i pälsen, rinnig i ögonen, om den lät när den andrades….

Nu kunde hon bara svara på att den såg pigg ut, var ute o åt och "lekte" klättrade i saker o sprang i hjulet som den andra o hon trodde inte att den rann i ögonen. Hon visste inte om den lät när den andades för dom hade bara varit i buren - hon hade inget hör då ialla fall - inget nysande eller fnysande….

Men hon skulle lyssna lite mer noga imorgon när hon ska dit igen.

Nu har jag ju inte sett musen själv så jag vet inte alls hur den beteer sig. Men tänkte att jag kunde fråga om lite råd… o är det något mer hon kan titta på om hon åker dit imorgon?

Mymlan
0

Ngt klick ljud (knäppande ljud), då skulle jag misstänka lunginflamation. Så hade en marsvins hona klick ljud. Kanske skillnad på symtom mellan marsvin o mus i o f.

Det jag kommer att tänka på  är denna värme om det kan vara tecken på värmeslag. Haft katt med värmeslag (perser halvt i full päls) hon andades snabbt, livrädd då hon får detta då hon haft övreluftvägs infektion.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

mandymoo
0

Nu hörde hon inget specielt idag - men jag ska be henne lyssna lite nog imorgon. Gärna ta upp den i handen o ha den nära örat för då lär man ju höra varje litet ljud.

Kan möss få värmeslag??? O vad gör man åt det i så fall?

Mymlan
0

Får de värmeslag så måste man kyla ner dem o jag menar INTE ha dem under iskallt vatten. Lägg flaska med kallt vatten i med en handduk över, kanske handduk kanske ej så bra i o m de gnager men ha under uppsikt.

De kan under kvällen här ringa bagarmossen enda jouröppna på kvällar/nätter. Albano stänger 22.00 tror jag. Ultuna har jag hört ska ha öppet nattetid igen men osäker. Kostar ju bara telefon kostnad för ringa och rådfråga veterinär. Är de väldans oroliga så kan jag bara säga Åk in.

zimzon
0

När det är varmt på sommaren brukar jag ge mina råttor lite frysta ärtor och majs. Det borde man väl kunna ge möss också?

Mymlan
0

De ger ju i australien på zoo där vatten som frysts i hinkar men i detta så ligger det frukter av olika slag som de ger djuren då de har värmebölja. Dels så har djuren ngt att sysselsätta sig med samt så svalkar det.

mandymoo
0

Låter ju som en bra ide. Men är det verkligen så varmt nu då? Så att dom ska känna av värmen så pass?

Och är det bra för mössen om man tex lägger lite frukt i en isbit o lägger in till dom i en skål?

Grodan
0

Jag tror att för att möss ska få värmeslag krävs väldigt mycket. De är inte riktigt lika känsliga som andra djur. Därmed inte sagt att de kan få värmeslag, men att bara vistas i en bur i ett hem ger inte värmeslag så länge de har tillgång till vatten.

Jag ser på mina långhåriga möss att de blir varmare och dricker mer då det är varma dagar, men de blir inte flåsiga och utslagna som råttorna, hunden och illern. Illern är den som lidit mest i år faktiskt. Han bäddar i badkaret o vill inte gå ut i solen.

Engelsktypade och lite större typade möss kan vibrera i hela kroppen vid andning. Varför vet jag inte, men de uppfattas som mer flåsiga då.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Okey - vad kan det då vara? Om musen andas snabbt?

Grodan
0

Det kan vara luftrörskatarr, lunginflammation, hjärtfel eller något helt annat som kräver veterinärundersökning eller att musen är lite större och har det "flåsiga" engelska beteendet. Eller att musen bara är gammal…

mandymoo
0

Jag vet inte alls - ska be dottern kika lite extra imorgon - som om musen "låter", fråga hur gammal den är osv.

Något mer han ska tänka på att ev titta efter?

Grodan
0

Kolla igenom musen ordentligt, från nosspets till svanstipp. Och kolla hur buren ser ut. Är den ren eller skitig? Finns mat och vatten?

mandymoo
0

Okey jag ska säga till henne o sen återkomma med vad hon sett osv imorgon.

mandymoo
0

Nu kom då dottern hem. Och det hon kunde berätta var att mössen bor i ett akvarium med tidningspapper i botten. Både tidning som låg på botten och sen även lite sönder river uppepå.
Dom hade hjul och klättersaker att aktivera sig med.
Buren var ren o fin. Tidningarna böts ut varannan dag.

Dom fick vatten ur en vanlig flaska… dom fick mat som följt med dom. Såg ut ungefär som det vi har nu och inte det vi hade förr. Alltså nu är det gryn o från som vi blandar själva förr köpta jag färdigblandat och då var det mycket pellets i. Exakt vad kunde hon inte säga.

Båda mössen såg fina ut med fina pälsar, torra ögon. Den som andas häftigt höll hon vid örat o sa att hon hörde inget - o jag vet att hon är lyhörd på det. För den musen vi tog bort med cancer började låta lite när knölen växte… man hörde det bara när hon hölls nära örat… antar att det var jobbigt o tungt med knölen.
Så den här musen lät inget utan bara andades fortare.

Ja sen var mössen ungefär 9-10 mån trodde dom. För dom har haft dom i ca 4 mån och sen hade dom som haft dom innan köpt dom på zoo som då sa att dom var bebisar. Och sen haft dom ca 3-4 mån. Så dom är ju inte direkt gamla.

Jag sa till dottern att säga till dom att ta musen till veterinären nästa vecka. Mer kan jag ju inte göra.

mandymoo
0

Dom har varit till veterinären idag med musen. Fick bactrim eller nått sånt utskrivet… är lite osäker på hur det stavades dottern hade skrivit ner det.

Och nyfiken som jag var så måste jag ju bara få veta till vilken veterinär, hur mycket dom gett osv osv….

Dom hade fått medicin i ett provrör som ska räcka tiden musen ska medicideras. Allt hade gått på 340 kr. Dom hade fått tid idag när dom ringde imorse - utan att det räknades som akut…..

Men min fråga nu var… jag har för mig att jag läste någostans att bactrim inte var det man helst av allt skulle ha? Eller är det olika för olika saker?

Mymlan
0

Baytril och Vibramycin tror jag det var i en annan tråd. Tror de gav dessa samtidigt. Men minnet sviker ju en då man blir gammal *S*

Grodan
0

Det är bra att veta vad veterinären tyckte. Tydligen tyckte veterinären att musen var sjuk i a f.

Jag har inte någon bra erfarenhet av att Bactrim botat andningsproblem på vare sig möss eller råttor. Däremot konstiga bölder och hudinfektioner. Baytril och Vibramycin har däremot botat många möss och råttor med andningsproblem, luftrörskatarr, infektioner orsakade av pasteurella och mycoplasma, sneskalle m m. Därför brukar jag rekommendera det, för att det bevisligen botat många djur. Det var min veterinär Solveig Tjäder som kom på att det var det bästa att ge till möss och råttor med ovanstående problem.

Därmed inte sagt att det inte finns andra preparat, för det finns det! Massor!!!

mandymoo
0

Ja veterinären hade tyckt att det ialla fall inte skadade att medicinera då den ju visade tecken på att något inte var bra….

Dottern får hålla mig underrättad *ler*

Hur snabbt får man resultat? Och hu rmånga dagar ska man normalt medicinera?

Men om den inte blir bättre så kan man ju föreslå att dom ber om Baytril istället.