Möss i komposten
Jag har blivit musägare! Visserligen inga rasrena avlade möss utan vilda sådana. Och de har flyttat in i min mussäkra trädgårdskompost från Greenline.
Visserligen är dom jättesöta, men eftersom jag är pälsdjursallergiker
så kan jag inte behålla de små liven utan måste se till att de flyttar någon annanstans. Finns det ett bra medel som ni känner till som man kan lägga i komposten så att de flyr därifrån, eller måste jag tömma den och sluta att kompostera?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Mussäkra - undrar om dom då menar att man säkert kan ha möss i den??? *ler*
Jag vet inget tyvärr.
Jag har haft möss i kylskåpet… jagpp vi flyttade in i ett nybyggt hus och en dag när jag öppnade kylskåpet satt en lycklig mus i min påse med ost……
Hände en gång till innan vi hittat alla hål att täppa till på baksidan så att dom små liven inte kom in…..
Ja, de verkade ha hittat en säker och bra bostad.
Inga fiender kan komma in, massor med mat och varmt och gott också på vintern.
_
_
Du måste ju givetvis höra av dig till Greenline och säga att du vill ha pengarna tillbaka! Speciellt om de LOVAT att inga möss skulle komma in i den!
Nu när de ändå flyttat in där… hm… kan de inte få bo där? Bara en liten undran…
På råttor.ifokus diskuterade vi hur en person skulle kunna få bort vilda råttor från sitt ankhus. Vi kom fram till att en iller eller avföring från iller kan skrämma bort råttor. Om det skulle kunna funka med möss också vet jag inte men du kan kanske prova det.
Om du rotar mycket i komposten och förstör deras bo och gör det lite mindre mysigt för dem kommer de nog att inte trivas lika bra. Alt. öppnar komposten så att den inte erbjuder samma skydd mot vilda djur och naturen får ha sin gång. Mössen flyttar ju om de inte känner sig trygga…
Annars tror jag du måste gillra en fälla att fånga dem i och sedan bära bort dem en och en.
Illeravföring! Man kanske skulle gå in på illersajten och be att någon skickar litet i ett brev på posten. Men så hjälpsamma som alla är så skulle man nog kunna gödsla hela trädgården sedan med illergödsel, så det får vara.
_
_
oki, då återstår att återlämna kompostburken då… 
antar att de har någon sorts garanti när de lovar att inga möss ska gå in och det ändå gör det… *flin*
Jag kanske ska återlämna den med innehåll… 
På så sätt blir jag ju av med problemet.
_
_
hehe… ja, eller bara tömma den på Greenlines fabrik…