Viska sover nu
Det var fullt ös i terrariet när jag tatt ut allt och lagt i nytt just bara för att Viska skulle flytta in. Ingen karantän utan in med alla och det gick jättebra. Jag vet att ni tycker att karantän är att föredra, men de två senaste gångerna har jag inte brytt mig om detta.
Viska är en fin mustös. Riktigt charmig faktiskt när hon plirar med de vackra mörka ögonen =o) Hon är fantastiskt mjuk i pälsen och lugn i handen. Som sagt, älskar sotiga nosar =o)
Alltså…ni skulle ha sett vilken fart det va på töserna. Jag har ju så stort grensystem i terrariet typ från golv till tak från ena kortsidan till den andra och visst…detta utnyttjades i 110. Vilken FART de va på dem =oD Upp och ner, ner och upp och ju mer jag skrattade desto mer verkade de öka på springandet. Det var hysteriskt roligt att se dem i action =oP Eller blev de bara stressade av att jag skrattade så mycket =oS Ja, ja, kul var det i alla fall =oP Viska fick sin nori och de andra uppskattade den också =oD
Åååh, det är så mysigt med möss!
De blev nog inte så stressade av ditt skratt, men det är en stressande situation att få in en ny mus i sitt territorium, och en stressande upplevelse att bli insatt i andra möss´ territorium. Rengjort eller inte.
Möss skapar starka band sinsemellan, och "utbölingar" ska hålla sig till sina egna områden, och jagas snabbt och allvarligt tillbaka om de råkar ha kommit fel. Så är det ursprungligen, men detta kan ha mildrats via domesticeringen, mer eller mindre beroende på hur de avlats.
Vad gäller karantänen, så är det ju upp till var och en att göra som den vill. Mestadels går det bra. Går det inte bra, kan man i ett slag förlora alla sina möss, och sen är det försent att ångra sig.
När man köper eller får en enda liten ensam mus, känns det grymt att hålla den stackarn ensam i karantän i sex veckor.
Grattis till lilla söta och vackra Viska!! 

Det gick bra dock. Inget bråk eller jagande. De mesta de gjorde var att nosa på varandra och efter en stund var de som om de vart tillsammans alltid. Det var skönt eftersom jag var faktiskt lite nervös över hur töserna skulle ta emot Viska, men, men…allt var frid och fröjd *piuuh*
Ha det gött =o)
Vad härligt när det går fritktionsfritt. Viska är dessutom en goding!!

Jaa, det är hon verkligen =o)