Pygmémöss

Det är svårt att fatta hur små dom egentligen är. Men ska du ha hanar och honor tillsammans? Blir det inte hejdlöst mycket ungar då?

Jag hade honan och hanen tillsammans ett par månader, och fick som sagt rätt mycket ungar. Dock är det tydligen grupper om en hane med 1-2 honor eller 2 hanar med 4-5 honor som rekomendares. Nu sitter honan med döttrar, och hanen med en son. Vet dock inte hur jag gör om hanen börjar bråka med sonen… Vill ju inte ha en ensam hane heller, då de inte lever så i naturen…
Alla foton är alltså på mamman med döttrar. I nyaste kullen är det 2 hanar och en hona. Hanarna ska jag se om det går att stoppa in till pappan och broren sen, eller så säljer jag dem helt enkelt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag har läst någonstans att det ska tydligen gå bra att ha enbart hanar i grupp också… sen om det stämmer vet jag inte,
De ser ut att ha lite mindre öron och verkar en aning snipigare än de Beckah82 visade upp på foto. Eller så är det bara jag som vant mig.
Hur är de att hålla på med?
De är verkligen himla söta!
Hur sköter man dom? Har förstått att det är "tittdjur" men i övrigt? Mat o så.

Mina honor är lugnare nu. Kan lyfta och klappa på mamman, och ungarna blir lugnare ju äldre de blir. Lite popcorn-panik blir det oftast när jag öppnar buren och lyfter undan husen dock…
Vet inte om jag vågar bära omkring på dem direk, men klappa och ha i handen i buren går bra. Räcker fint för mig med!
Jag ger mina torrfoder bestående av en hammablandning: kanariefrö, finkfrö, undulatfrö och en gnutta parakitfrö, mjukfoder för frukt/insektsätande fåglar, någon torkad frukt och gammarus (torkade små-räkor). Vidare har de alltid hirskolvar i buren, härligt att ha som mat, klätterställning, gångbro osv. De får även små biter färsk frukt/bär och ibland små levande syrsor, då de verkar gilla att jaga dem.
Det blir inte direkt någon lukt av dem. har mina i stora petboxar, aspspån på botten, pinnar, lite saker att ha som hus, matskål, vattenflaska, lite rör od som inredning. Städar med någon veckas mellanrum.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Låter som söta o trevliga möss!!! Det kanske vore nåt att skaffa nån gång!

Ja jag kommer att ha några snart *Ler*

Putt för att MazarinRebus och alla andra ska få se dom fina bilderna.
Ååååh vilka småfjärtar! Jättefiiina! <3