Att tinga möss
Att tinga möss via internet tycker jag är både bra och dåligt. Bra när man bor långt ifrån varandra, kanske i olika länder, och när man VET att man kan lita på varandra. Dåligt när man inte känner varandra och inte VET om man kan lita på att personen som tingar djuret verkligen kommer och hämtar det.
Jag är därför lite kluven till detta med att tinga djur via nätet. Kommer en musköpare hem till mig och vill ha möss kan jag inte neka denna en mus bara för att någon mailat mig och vill tinga denna mus. Alltför många gånger har jag nämligen hållt möss som ingen kommit och hämtat. Därför känner jag att de som orkar komma hit och köpa djur har första tjing. Det finns ju alltid möss till salu och råder knappast någon musbrist.
Vad tycker ni? Hur gör ni?
Jo, jag tycker som du. Folk borde ju iallafall kunna slå en pling även om de bor långt borta. Internet tycker jag är högst opersonligt och det är alldeles för lätt att tinga, köpa, sälja osv. djur över nätet…
Tingar jag så hämtar jag den oxå. När jag sålt kattungar, marsvins ungar så har jag tagit ut en tingningsavg (katter ca 1000:-) (Marsvin ca 100:- ) och hämtar de ej så får de ej heller tillbaka pengarna eller om de sedan tackar nej men det står klart och tydligt i avtalet. För mig är telefon lite jobbigt då jag har lite fobi för telefon dvs jobbigt ringa ngn man inte känner, trots att jag är en pladdermaja, sedan har jag oxå bara mobil oftast inte så mkt pengar på kortet. Men visst ringer jag men föredrar bli uppringd.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att tinga möss för att sen inte hämta dom! Men tyvärr händer det ju, oärliga människor finns ju överallt.
Om man inte känner varandra är det väl inte för mycket begärt om den som tingar ringer tex så man får en liten annan kontakt också.
Jag har inga större problem med att folk tingar djur från mig över nätet, fast i och för sig brukar jag alltid prata med köpare i telefon också. Men jag har skickat iväg djur utan att ens prata eller träffa personen också, men då har det varit folk jag vet om kommer ta djuren och ta hand om dem och som jag sett mycket av på internet och så. Man brukar kunna se på hur folk skriver om de är allvarligt intresserade eller inte, tycker jag. De som bara skriver tex "hej jag vill köpa en mus, hejdå" ger jag inte mycket för faktiskt.