hur många bebisar? (och annat :D)
ni som är lite rutinerade.. skulle ni kunna svara på en sak? min mus Embla är jättegravid känns det som, jag vet inte om hon ska föda nu eller imorgon eller vadsomhelst men jag har gett henne maaaassa tidningspapper och kartonger och bomull och allt för att hon ska kunna bädda fint och så.
då undrar jag bara, ska jag ta bort Tethis (pappan) direkt när bebisarna föds? min kompis sa att honorna löpte direkt efter dom fått bebisar, är det sant?
bifogar en bild på Embla där man ser hennes mage så kanske någon skulle kunna svara på ungefäär hur många bebisar hon kommer få?
och jag skulle uppskatta jättemycket om någon skulle kunna förklara för mig vad jag ska göra när hon föder. hur lång tid ska det gå innan jag får röra ungarna och städa buren och sånt? jag vet att man inte ska ta ungarna från mamman förrän efter fem veckor och det tänker jag inte göra heller..
och så en sista grej, hur ser man skillnad på honor/hanar i början? jag vill ju döpa dom små och det blir ju knasigt om jag döper en hane till hanna tillexempel..
förlåt för att jag ställer så himla många frågor..
Till att börja med ska du ta bort pappan omedelbums!
Det går inte att säga exakt när hon föder (jag kan inte det i alla fall) och när du ser att ungarna har kommit, är risken stor för att hon redan blivit betäckt igen, och alltså får ännu en kull om tre veckor. Lycka till med muslingarna!!! 
Håller du henne i svansen!!??
Det behöver inte vara många ungar för att magen är stor. Är det mycket fostervatten kan det också se stort ut.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#3. Håller med Eldbarn, det ser inte så vänligt ut som du håller henne…

förlåt mig så mycket nu :( jag visste inte att man inte fick hålla dom så.. han jag köpte dom från sa att man skulle hålla dom så :S jag höll bara upp henne så en kort stund för att ta fotot dock. jag kan faktiskt inte ta upp Embla på något annat sätt för hon bits om man tar ner handen i buren.. har man henne uppe sen är hon hur lugn som helst men jag antar att det är hennes territorium och hon inte vill att man sticker ner fingrarna där..
Tja, nu vet du då i alla fall. :) Svansen är en förlänging av ryggraden, och jag vet då att jag inte alls skulle uppskatta att bli upplyft i den.
Vad gäller bitandet.. Varför inte locka in henne i ett rör eller något, och sedan ta ut henne på det viset? Tar ju iofs lite längre tid men.. Sedan kanske du annars får ta att hon biter dig? Om du blir rädd och drar undan så lär hon sig ju att det är ett bra användningssätt för att få vara i fred "hemma". Hon kanske slutar bita när hon inser att det inte ger något? Jag är mest inne på råtthonor som bits iom att de har eller har haft ungar (djuraffären. Finns vissa idioter som lämnar in råttungar men har skippat att skilja syskonen åt = för tidiga föräldrar) och de honorna lär jag mycket snabbt att bitande inte alls är önskvärt. Dock är det lite svårare med möss tycker jag(har också möss som kan bitas ibland, dock inte hårt eller igenom huden) då de är så rackarns små! Jag kallar mig själv "bitimmun" då jag lätt kan ta bett, men tyvärr är det inte alla som kan det. Tycker synd om dem som inte klarar av det, för det är ju himla praktiskt om ifall att.. 
Hur beter hon sig inne i buren när du sätter ned handen?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Men nej, inte en till bittråd!!! GRRR!!!
här skulle vi ju prata hur många ungar Embla ska ha. *morrar och undrar vad folk har för jäkla möss som bits hela tiden* 
Förresten Eldbarn, jättebra skrivet!
Har du läst artikeln "Min mus får ungar" nu? Den svarar nämligen på alla de där frågorna som du ställde!

jag brukar locka in henne i hjulet men det har ju Tethis nu :P dessutom ska jag nog inte vara på och ta upp henne hela tiden nu när hon snart ska föda.
grodan, ja, jag har läst den, mycket bra information :) tack så mycket.

shw: Ser fram emot att få höra när hon fått sina ungar och hur många det blev.

En jättekorkad sak… i o f s något jag endast gör med mina råtthonor… men varför inte börja prova med mushonorna?
Jag frågar helt enkelt råttan "hur många ungar ska du föda" och så får hon svara på något lämpligt sätt. En hona gick t ex fram till en utspridd kortlek och satte ner nosen på klöver åtta, hennes svar var alltså åtta ungar. Hon fick åtta ungar!
Jättedumt, jag vet, men något att roa sig med… *fniss*

embla fick bebisar i förmiddags (gick och la mig halv fem inatt/imorse och då hade hon inte fått, vaknade vid 1 och då låg där bebisar i buren.)
har kunnat räkna till 12.. embla är ju väääldigt ung (det var ju inte alls meningen att det skulle bli bebisar från början) men hon verkar ta det bra.. bäddar fint och matar dom mest hela tiden..
jag har sett en död dock. vet inte när och inte hur men han har inte rört på sig på några timmar och ligger på ryggen med armarna uppsträckta.. ska jag försöka ta bort honom nu eller ska jag låta honom ligga tills dom andra blivit lite större?
har gett embla extramat också, gav henne lite ägg, har hört nånstans att det ska vara bra.. nått mer tips på vad jag ska ge henne?
En bit ost? (kalk) Ärtor? En liten bit kött, fisk eller kyckling? Jag kokar ibland lite mannagrynsgröt och rör sedan ner en äggula i gröten. Sen delar vi lika, mössen och jag.
Jag skulle låta ungen ligga tills vidare och se om inte honan själv städar undan den. Ligger den kvar efter ett dygn så ta försiktigt bort den.
Grattis till barna förresten!! 

shw säger också Grattis till dom små. Hoppas allt går bra 

Naaaw vad gulliga! men man ser de ändå! grattis till att bli mormor! hehe 
Medarbetare på Hundar.ifokus

Det är svårt att ta kort på småttingar ibland beroende på ljuset med mera. Du har gjort ett bra jobb med att ha en stark vilja ett de ska komma med iaf på bild. Kycka till lilla ""musmormor.

nu har jag räknat dom små och där är 12 st och av den jag trodde var död syns ingenting.. så antingen var den inte död eller så har embla städat bort den eller ätit den. dom andra är väldigt livliga och piper och rör sig under allt bäddmaterial :)

Om den som du såg som död, Embla kan ha så kallat kullat bort den själv genom att äta upp den. Den kan ha varit så pass svag att Embla inte brydde sig om den för att låta den dia henne. Tråkigt men sant i många fall.

NU borde de vara rätt stora dock…???

jadå, dom är.. 3 veckor.. typ. 4 på torsdag. när ska man senast skilja hanarna och honorna åt, vet du vet?
Nu får de lärde sparka mig där bak om jag säger fel. Sära på dem vid 5 veckors ålder. honbebisarna kan gå kvar med mamman.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

grodan, vad tror du?
Sära på ungarna nu. I artikeln som Grisknorr rekomenderade står det att de kan bli könsmogna innan fem veckor.

får en till bur ikväll så då särar jag på dem då, de är fyra veckor idag.

shw - inga nya bilder på gång. Bebisar är ju så mysig att få titta på *ler*

mandymoo; jo, min kamera ska fan gå igång snart, annars blir jag arg. dock har jag bara 5 musbebisar kvar, dom andra fick flytta till en musuppfödare. hade 6 st men jag hittade Lincoln död i buren idag :( jag trodde inte jag skulle ta det så hårt (var nästan beredd på det då han varit på rymmen torsdag-söndag och var extremt liten när jag hittade honom) men jag grät typ i en timme.
la honom i en tändsticksask med lite mat och begravde i trädgården.

Åhhh - ja jag vet hur jobbigt det är när djuren dör. Och det spelar ingen roll om det är ett stort eller litet djur, ungt eller gammal. Men blir ledsen ändå.
Låter som om du gav honom en fin begravning.