Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1204 ggr
mandymoo
0

Skillnad mellan Astrex o Texel

Så var jag då lite undrande igen *ler* (som alltid kanske man ska säga…)

Men jag undrar skillnaden - om man läser på Svemus sida så kommer jag fram till att den ena ska vara lockig o den andra krullig…. 

Och att pälsen ska vara uppstående på astrex o så lång som möjligt på texel…. fast jag då som inte är helt inne i detta så kan jag inte få till det riktigt…. skillnaden alltså, så jag frågar

Eller är det bara så att det är "samma" men den ena är korthårig - astrex o den andra är långhårig - texel?

Sätt gärna in bilder så att jag SER skillnaden… mycket mycket lättare då.

amaira
0

Astrex är korthårig med krullig/vågig päls. Oftast är det ungarna som är lockiga i pälsen, sedan raknar pälsen när de väser upp.

Min Förgätmigej är astrex och det syns inte alls på henne längre. Men ungefär hälften av hennes ungar blir astrex. Dottern Aura är astrex, men fortfarande vackert vågig fast hon är tre månader  strax.

Texel är detsamma som astrex långhår (som jag har förstått det, rätta mig gärna någon, om jag har fel).

[Theriss]
0

Ja, astrex och texel är samma sak, dvs krullig/vågig, med skillnaden att astrex är korthårig och texel är långhårig. Har tyvärr inga bilder på bra astrex eller texel, men kanske det finns på Svemus hemsida.

mandymoo
0

Jag var in dit o kikade med det fanns bara bild på den ena sorten .. kommer inte ihåg vilken det var.

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha! (titta på fotot får ni se vad jag skrattar för hihihi)

Sätter in ett foto på Chimär som är choclade texel. Bilden skulle nog egentligen vara under tråden misslyckade foton *fnittrar*.

Han ser ut som den där dockan på julafton, i "kalle anka", som jultomten skrämmer med en spindel för att håret ska resa sig, för att sedan lockas.

Det finns olika varianter av långhår, ibland är de jättelånghåriga, ibland syns det nästan inte när de blivit vuxna. På samma vis finns det nog olika varianter av texel - vet inte hur en "bra texel" ska se ut. I Månades Mus-tråden har jag en bild på Chimärs brorsa Cagall som också är texel.

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är charmiga är de lockiga som små!

mandymoo
0

Jo jag förstår att du skrattar åt den bilden… men den ska helt klart inte in under misslyckade foton utan mer under extremt söta *Ler*…. för han ser ut så man vill äta upp honom ju…

Och ja det verkar vara svårt att hitta bilder på hur en "bra" ska se ut.

Det här med lång o kort hår… jag blir lite fundersam hur en som inte har lånt hår kan kallas långhårig …. fast det är klart den är ju antagligen lite mer fluggig än en korthårig…. man får "uppfinna" något mitt i mellan…. är det inte katter som har så? Kort- lång- och semihår eller???? Jag avslöjade mig som helt ovetande även där *ler* Ny tråd kanske ????? Eller finns det en?

mandymoo
0

En annan liten fråga ang astrex o texel. Är det oftast så att dom är krulliga som små o sen raknar pälsen? Eller finns det dom som har krullig päls hela livet?

Grodan
0

Det finns de som har krullig päls hela livet. Det finns även de som får krulligare päls ju äldre de blir! Förvånad Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️