Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 577 ggr
Candydoll
0

föda upp.

Jag har en del frågor här.

1. Hur gammal bör mössen vara innan dom kan bli pappa/mamma?
2. Kan man ha pappan och hanbebisarna i samma bur eller är de risk för bråk?
3. Hur gammal bör mössen vara innan man säljer dom?
4. måste man vara x antal gammal innan man kan registrera sig i sveamus?
5. hur pass bra klarar honan att föda? och vad är de här teet som jag läst om (minns ej vad de heter) och hur ger man de? i Vattenflaskan?

& min förra kull, alla dog, va inte speciellt kunnig om musar då. Honan bäddade i bomull, som sen ungarna fick "på klistrat" på kroppen, de satt som på klistrat. Är de fel att ge dom bomull att bädda med?

zimzon
0

1. Honor bör vara minst 6 månader och som äldst ett år. Hanar bör vara minst ett år men gärna äldre.

2. Könsmogna hanar funkar oftast inte ihop.

3. 5 veckor

4. vet ej. Står inte det på svemus hemsida?

5. Honan brukar klara allt själv. Är det rött te du menar? Det heter Rooibos och det kan man ge i skål eller flaska.

Mina möss får bädda med vanligt toapapper och tidningspapper. bomull och tyg bör man undvika.

Candydoll
0

ja rött te :)
nej de står inte på sveamus.

okej tack, då vet jag :)

mandymoo
0

Candydoll din fråga nr 4 - tänkte du då på att registrera sig som uppfödare i svemus?

I såfall är det 16 år som är gränsen men att man kan få dispens om föräldrarna intygar om ansvarspåtagande.

Du hittar reglerna o då även den om ålder om du går in på svemus hemsida väljer Dokument och sen hämta För uppfödare - Allmänna bestämmelser för uppfödare.

Under Dokument hittar du alla ansökningsblanketter m.m från klubben

Glad

Candydoll
0

jaså…okej nu fattar jag ;D tack.

Candydoll
0

oj glömde svara på din fråga mandymoo.
Nej… jag hade inte tänkt att registrera mig som uppfödare, utan bara "gå med" i sveamus :)

Candydoll
0

men gud… jag kan inte stava. svemus* ska de stå. Jag är trött, haha.

mandymoo
0

Då tror jag nog att det inte finns någon åldersgräns och som i dom flesta små klubbar som i grunden inte har så höga medlemsavgifter så är medlemsavgiften samma för alla.

Candydoll
0

okej.. :)

Muszimba
0

Candydoll, Svemus har varken någon undre eller övre gräns för att bli medlem.

Candydoll
0

okej… då vet jag.

Grodan
0

varför ska du ge dina möss rött te?

vill du höja deras immunförsvar kan du väl ge dom en ärta varje dag istället.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lisaisa
0

Finns fler anledningar till att man inte ska para hanar under ett år än den att man vill veta att han är hyfsat långlivad och har ett bra immunförsvar?

Grodan
0

Ja, för att försäkra sig att det inte finns ärftliga defekter - antingen som hanen utvecklar, hans syskon eller släktingar - i linjen.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️