föda upp.
Jag har en del frågor här.
1. Hur gammal bör mössen vara innan dom kan bli pappa/mamma?
2. Kan man ha pappan och hanbebisarna i samma bur eller är de risk för bråk?
3. Hur gammal bör mössen vara innan man säljer dom?
4. måste man vara x antal gammal innan man kan registrera sig i sveamus?
5. hur pass bra klarar honan att föda? och vad är de här teet som jag läst om (minns ej vad de heter) och hur ger man de? i Vattenflaskan?
& min förra kull, alla dog, va inte speciellt kunnig om musar då. Honan bäddade i bomull, som sen ungarna fick "på klistrat" på kroppen, de satt som på klistrat. Är de fel att ge dom bomull att bädda med?

1. Honor bör vara minst 6 månader och som äldst ett år. Hanar bör vara minst ett år men gärna äldre.
2. Könsmogna hanar funkar oftast inte ihop.
3. 5 veckor
4. vet ej. Står inte det på svemus hemsida?
5. Honan brukar klara allt själv. Är det rött te du menar? Det heter Rooibos och det kan man ge i skål eller flaska.
Mina möss får bädda med vanligt toapapper och tidningspapper. bomull och tyg bör man undvika.
ja rött te :)
nej de står inte på sveamus.
okej tack, då vet jag :)

Candydoll din fråga nr 4 - tänkte du då på att registrera sig som uppfödare i svemus?
I såfall är det 16 år som är gränsen men att man kan få dispens om föräldrarna intygar om ansvarspåtagande.
Du hittar reglerna o då även den om ålder om du går in på svemus hemsida väljer Dokument och sen hämta För uppfödare - Allmänna bestämmelser för uppfödare.
Under Dokument hittar du alla ansökningsblanketter m.m från klubben

jaså…okej nu fattar jag ;D tack.
oj glömde svara på din fråga mandymoo.
Nej… jag hade inte tänkt att registrera mig som uppfödare, utan bara "gå med" i sveamus :)
men gud… jag kan inte stava. svemus* ska de stå. Jag är trött, haha.

Då tror jag nog att det inte finns någon åldersgräns och som i dom flesta små klubbar som i grunden inte har så höga medlemsavgifter så är medlemsavgiften samma för alla.
okej.. :)

Candydoll, Svemus har varken någon undre eller övre gräns för att bli medlem.
okej… då vet jag.
varför ska du ge dina möss rött te?
vill du höja deras immunförsvar kan du väl ge dom en ärta varje dag istället.
Finns fler anledningar till att man inte ska para hanar under ett år än den att man vill veta att han är hyfsat långlivad och har ett bra immunförsvar?
Ja, för att försäkra sig att det inte finns ärftliga defekter - antingen som hanen utvecklar, hans syskon eller släktingar - i linjen.