Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 895 ggr
TacoBelle
0

Musbilder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Längesedan jag visade bilder på våra små änglar här hemma.

Så först ut är Lolo (Morakullan's Ölo)

TacoBelle
0

Lolo är en riktig poser. Hon har tyvärr lagt på sig några millihekto. Generad

TacoBelle
0

Hon är en otroligt vacker och speciell mus med en enormt lång svans!

TacoBelle
0

Jag är inte så bra på mössens pälstyper men är inte Lolo en väldigt bra astrex? Hon har värsta permanenten.

TacoBelle
0

Sen var det Ruts tur…

TacoBelle
0

Rut var sur. Hon ville inte alls fotas…

TacoBelle
0

Okej en bild till…sen får det vara nog! Kyss

amaira
0

Vad fina dom är! Kyss

#3. Är inte Lolo texel? Det vill säga långhårig lockig?

Astrex är korthårig lockig, och var hon det så skulle det vara väldigt bra, för astrex raknar oftast när de är vuxna. Astrex är i stort sett bara lockiga i bebispälsen, och sedan som gamla igen. Men Lolo har lång päls, och jodå, som texel är hon defintivt både bra och härlig!! (men så är hon ju en Morakulla också Kyss)

Lolos svans är verkligen lång. Det tycker jag är läckert!!

TacoBelle
0

Tack! Skrattande

I Lolos stamtavla står det: Färg/teckning: BL-AR/PF/BE vilket väl betyder blue argente/pannfläck/, men vad står BE för? Trodde först det stod för black eyed men Lolo har röda/rubin ögon.

På Hårlag står det AX så hon måste var astrex. Hennes pappa är astrex och hennes mamma är texel. Och Lolo är bara 8 månader gammal så hon är varken ung eller gammal. Hur som helst är hon jättekrullig och superfin!

Muszimba
0

BE betydet berkshire.

Grodan
0

Morakullan´s Ölo är astrex! Dock är hon en mycket mycket BRA astrex, därför är hon så lockig. En lockighet man sällan ser på astrex! *stolt*

Sedan bör tilläggas att astrex sällan är så korthårig som slätavlade korthårsmöss! Samt att i mina linjer fanns både astrex och texel. (Dessa linjer har ev dött ut nu och finns i så fall bara hos Vattnadals.)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TacoBelle
0

Lolo är den ultimata sällskapsmusen. Bara extra kul att hon är så fin och krullig för att vara astrex. Hoppas jag kan åka med henne till någon utställning någon gång.

Men vad beror det på att hon har så lång svans? Anses det vara bra?

amaira
0

#10. Jag skulle absolut kallat henne för texel… I mina ögon är hon definitivt långhår. I alla fall semi-långhår, något som jag reggar som långhår eftersom de inte är korthår. Dvs "dålig" långhår, lite mittemellanlånghår. (fast jag har ju bara släthåriga kh och lh)

Om man parar en långhår med en korthår (gäller släthåriga, har inga lockiga och vet inte om det gör någon skillnad) så får man ju möss som är "mittemellan-långhår", eller hur? Det nedärvs så, inte antingen eller, som jag förstått det.

(Sedan kan man också få några som är mer lik korthår och några som är mer långhåriga.)

Var går "gränsen" för hur man reggar dem? Jag går efter "regeln" att om de inte är korthår så är de långhår, må sedan vara dåligt långhår. Men de har ju en långhårsgen som synligen påverkar pälsen!

Kan man regga dem som korthår, fast de är "dåliga korthår" (med långhårsgen)?

Knepigt det där med registrering. Som med astrex som raknar. En astrex i sina bästa år kan man regga om som släthår/korthår och ställa ut som sådan. Är den riktigt dålig astrex, men bra typ och bra färg, kan den gå till BIS som korthår.

Jag är fortfarande lite "emot" att man inom SVEMUS inte gör mer åtskillnad på genotyp och fenotyp. Eftersom det sedan gör sådan skillnad i aveln! Men, det är ju bara vad jag tycker, givetvis är det majoriteten som avgör, det viker jag mig för. Bara säger min åsikt, i alla fall, det kan jag ju göra, tråkigt vore det väl annars.

Det är också vad jag går efter, i min egen avel.

amaira
0

Vad gäller svansen, så gissar jag att hon har engelsk typ i stamtavlan, och att den långa svansen "slagit igenom" där. Jag ser henne annars som definitiv svensk typ.

De engelsktypade är framavlade till att ha lång svans (liksom stora parabol-öron och lång kropp), och de har det mer eller mindre. Jag har, och har haft, några engelsktypade som har riktigt riktigt lång svans. Glad Det är härligt!