Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 1031 ggr
amaira
0

Lite bilder.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är roligt att visa bilder, så här kommer några igen.

Rosalyn till höger. Svansen tillhör också henne, se så fint hon griper om grenen med den.  Den "gula" (är champagne-argente) är dotter, som ännu inte fått sitt namn tilldelat ävenom namnen är klara.

Jomen, hon har ju visst sitt namn klart. Den nya ägaren har döpt henne och hennes syster - och resten av kullen, förutom Godis-Björn som jag döpte själv… Glimma och Glittra blir namnen på hennes två. Så denna heter … Glimma eller Glittra - måste titta efter… Generad

amaira
0

Godis-Björn är Rosalyns son, champagne-argente/berkshire. Han ser kul ut… *gillar honom*

amaira
0

Godis-Björn igen.

Han ser ut som en liten gris. Kyss

amaira
0

Igen:

amaira
0

Lilla grisen Godis-Björnen, hahaha.

(samma bild som i tråden "Vad säger musen")

amaira
0

Och så får Glimma vara med också, dvs "den andra" som ska flytta på lördag.

Blue-argente, långhår. Mamma är som sagt Björndalens Rosalyn, pappa är Vattnadals Ödmjukhetsgud. Dom e söta!

Mymlan
0

#5 Min Tofslan som är reggad som blue argente är inte så mörk som henne, min är ljusare. Kan färgen på blue argente skifta så?

Eller är det din bild som gör att hon ser mörk ut?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

amaira
0

Jag tror nog att dessa argente-färger kan skifta väldigt mycket. Likasom champagne och dove. Kan vara mycket ljusa eller mycket mörka - och ibland nåt däremellan.

Ja, det är ju många musfärger som kan vara mörka eller ljusa, rödare eller gulare, osv. Men ändå bero på samma färg-gen.

Det gör det inte precis lättare att lära sig färg-namnen. Eller bestämma vad man ska regga sina små som…

Till stor del är det just detta fenomen som utställningsmössens färger grundar sig på. Det är en särskilt nyans som man är ute efter, och som kräver generationer av målmedveten färgavel för att nå fram till.

Mymlan
0

Okej.. Tar nog år och dar innan jag lär mig dessa färger *nu överdrev jag nog lite* *S*

Tror jag kommer bli gråhårig på lista ut ev argente ungars färg.. *S*

amaira
0

Haha, du kanske blir blue-argente du med… haha Skrattande

Mymlan
0

Vem vet men väljer champagne argente i så fall *S*

Elyria
0

Vilka mysiga bilder…

Fairytail
0

Underbara bilder!

amaira
0

"Mammas lilla gris" har växt till sig, och börjar faktiskt bli en stilig herre, inte så gris-lik längre Skrattande, snäll är han också, en verklig GodisBjörn. Så här kommer några nya foton från idag.

amaira
0

amaira
0

amaira
0

Gillar honom väldigt mycket.

Anett Lindbom
0

Åhh vad söt GodisBjörn är, en riktig liten godisgris..

amaira
0

Det här blev visst Godis-Björns egen tråd. Kyss

Nya dagsbilder. "Grisen" är borta, "Godis" är kvar. Flört 

amaira
0

GodisBjörn tycker väldigt mycket om färg och teckning hos den här hästen. Fundersam

amaira
0

Muszimba
0

Åhh vad lille Godis-Björn är söt. Får man smaka på honom?SkrattandeKyss

amaira
0

#21 Tugga på du! Skrattande

Muszimba
0

Inte tugga, men nagga lite här och där för att provsmaka.Skrattande

amaira
0

Syster Gosan är bra go´ hon också. Skrattande

Jag tänkte visa en riktig närbild på ansiketet, men ville ha med morrhåren också. Så jag har klippt bilden precis där henne väldiga morrhårsplymer tar slut. Skrattande Både uppe och nere och bägge sidorna.

Titta på bilden i fullskärmsläge så syns de bättre.

Muszimba
0

Henne kan man ju oxå smaka på.Skrattande

amaira
0

#25  Skrattande

En till Gosan, i famnen på Björndalens Maskot.

amaira
0

Och då ska väl Grynet vara med också!

Inte en vit fläck på Grynet. Skrattande

Nu är det slut för idag.

Linn
0

#27 vad heter fägen på denna ûber söta mus? Är Grynet en röd mus?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Sooof
0

Va sööta (A)

amaira
0

#28. Nej, Grynet är inte en röd mus. Ingen av mina möss är "röda", dvs har A(y)-genen (med tillhörande defekter och problem).

Färgen heter champagne-argente, och är en tickad mus, dvs en agouti-variant. Om du tittar noga på bilderna så ser du att den "röda" färgen inte går ända ner i botten på hårstråna. Hårbotten är lite "trist" gråbeige, men också så diskret att den inte stör det röda intrycket särskilt mycket.

Samma färg kan du se hos en vanlig argente, dvs en vanlig rödögd agouti, men dess underfärg är mycket mörkare och lyser igenom på ett annat vis.

Champagne-argente är en rödögd chocolate agouti, dvs en rödögd cinnamon.

De röda ögonen har inget med albinogenen att göra, utan kommer sig av en gen som heter pp. Den genen bleker också pälsfärgen ganska rejält, men inte rött. Så agoutins röda färg som finns intickade i mitten på varje hårstrå, blir kvar.

Linn
0

#30 Aha! Inte för att jag är något vidare bra på det här med alla färger och så så tror jag att jag hängde med i alla fall. :) Tack för förklaringen!

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Nattskjorta
0

#4 ser ut som en hipphopps mus *thihihi*

amaira
0

Är verkligen förtjust i Godis-Björn. Just nu är han den bästa hane jag har! Hoppas han fortsätter vara det, han är ju bara 10 veckor än (2,5 månad).

Han är så söt, så rar, så mysig. Lugn och försiktig, men sällskaplig och kommer gärna upp i handen.

Färgen och teckningen är härlig. Färgen är champagne-argente, teckningen är "övertecknad berkshire" med för mycket vitt på ryggen och svansen, men magen är störtskönt helvit, tassar och ben med "vita strumpor" likadant på alla fyra benen. *Gulligt!!!*

Han bor i en sådan där "öppen bur" som är ett hopbygge av kartonger och allt möjligt, så om han ville skulle han kunna "försvinna för alltid" däri… Men han kommer alltid fram och hälsar när han märker att jag finns i rummet.

Öppna gärna länken i helskärmsläge för stor bild.

Terato
0

Ååh vad fin han är! :)

#33  Han är så söt, så rar, så mysig. Lugn och försiktig, men sällskaplig och kommer gärna upp i handen.

Precis så ska de vara! Jag kommer att hålla öronen öppna om du tar en kull på denne herrn.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Man ska inte ta ungar efter för unga hanar, är SVEMUS´ rekommendationer, av flera olika anledningar. Jag vill säga det först. För jag kan alltså inte rekommendera någon att göra som jag. Generad Jag tar alltså ungar på unga hanar.

Godis-Björn, hanen som jag "höjer till skyarna" (är så sanslöst glad över och i honom) är pappa till två kullar.

Mammor är Björndalens Bim (se tråden "Liten mus - följetong") och Björndalens Elma, svart långhår, troligtvis i satin (svårt att se på en helsvart mus).

Här är Godis med Elma-kullen:

Ser ni att det ligger en liten "godis-kopia" där till vänster. Skrattande

amaira
0

Här är hela kullen, fast alla syns inte i högen. Det är sju honor kvar (har kullat några svarta hanar).

Fyra är satin och tre ickesatin. Den svartvita till höger är satin, den svartvita till vänster är ickesatin.

amaira
0

Och vad är det här då???

öppna gärna filerna i fullskärmsläge för stora bilder

Jag vet inte än vad det här är än, hon som är ljust, ljust grå, och har en vit fläck i pannan (fast det syns inte på fotot). Kanske pale-lilac???

amaira
0

Åh, den här bilden måste jag ha med också. Liten söt vittecknad chocolate i satin. Kyss Oemotståndelig! Kyss

amaira
0

En sista för idag. Med lilla godis-kopian i mitten.

Erika86
0

Jätte söta :) Dom riktigt gnistrar i kamera ljuset Glad

Erika86
0

Hur gammla är dom?

Terato
0

åååå!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

UlrikaD
0

Jag vill ha en choklad-fläckig musling! Åh så söta.Kyss

amaira
0

Woops, nu blev den lilla chocolatetecknade tjejen tingad Förvånad Så det kan gå. (och det var inte Rikki, fast det kan se så ut Flört)

Vet ännu inte om jag vill ha kvar henne själv, inte heller om hon blir bra i temperamentet. Vill inte sälja temperamentsmässigt "dåliga möss". Men jag har en "första tjing" om hon blir till salu. Glad

Vilken eller vilka jag behåller beror på temperamentet på ungarna, och på hur pälsen utvecklas. Detta vet jag ju först längre fram. I första hand kommer jag sälja de svart-vita och den ljusa i mysko färg.

En del satin som jag fått, har blivit oerhört gleshåriga, och inte alls blivit så vackra som det verkat när de började få sin päls (som nu vid 9 dagars ålder).

De är födda 20 januari, och alltså 9 dagar på fotona (igår).

Erika86
0

Hur ser man om dom är gleshåriga?                                     Har du kanske någon bild på en "bra" hårig och en gles hårig.?

hehe.. det där lät inte alls bra.. haha.. men du fattar säkert va jag menade.. Fast det går kanske inte att se på bild :/

Laika
0

Aaah!! Pannfläcksmöss! Förvånad

UlrikaD
0

Nepp, inte jag. Håller mig till min flock om 3 än så länge.Flört

amaira
0

#45. De satiner som blivit gleshåriga tidigare (är nog bara två stycken, fast släkt till dessa) var nästan "halvnakna" när de fått sin päls, det var jättefult. Har tyvärr inga foton.

amaira
0

"Och vad är det här då?" i inlägg #37 ser ut såhär nu. Vet fotfarande inte vad det är. (för färg alltså)

Pimu
0

ooohh .. vilken fiiin .. Generad

.. är de inte "silver" då??

amaira
0

#50. Kanske. Har ingen aning. Ledsen

Det är en mysko kull. De gjorde könsbyten också, natten efter att jag skrivit här. Förvånad Hanar allihopa, bara sådär, helt plötsligt, begriper ingenting. Förvånad Utom en då, som förblivit hona.

Sickena trams-möss, de kan väl bestämma sig!!

Nu slutar jag den här tråden, den börjar bli så ohanterlig, så jag fortsätter i en ny tråd.

Pimu
0

Kollade lite på "finska sidan" på mus varianterna där .. såg en likhet med en "colorpoint smoke" .. fast för tidigt att säga om de blir en colorpoint, kanske .. *ler*