Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 503 ggr
Grodan
0

Ljuger musuppfödare?

I en diskussion om tumörer, uppstod frågan: kanske struntar bara uppfödaren att tala om att det finns tumörer i linjen?

Ånej, inte vi seriösa musuppfödare! Vi är överärliga! Det finns absolut ingen anledning att ljuga eller försöka fuska. Mycket pga att det först och främst drabbar en själv. Jag avlar, det är jag som är intresserad av min avel först och främst - ska jag ljuga för mig själv? Vad vinner jag på det?

Möss som utvecklar tumörer innan 1½ års ålder används inte i avel (fortsatt avel stoppas)! Likaså används inte djur med dåligt temperament, djur med svansknyck, morrhårsätare etc. Vi uppfödare tröstar varandra när vi får bakslag - ett bra djur blir morrhårsätare eller får tumör - men vi har alla varit där och VET att ärlighet varar längst. MEN väldigt många som bara har ett fåtal djur och får bakslag sitt första eller andra år ger lättare upp… De kanske har för få djur eller bara helt enkelt inte klarar motgången. Som uppfödare måste man tyvärr räkna med lite motgångar.

Det finns så mycket möss. Men när det gäller andra djur som kanske inte finns så mkt av tex en speciell ras så ja… då kanske man har lättare att blunda för sanningen… det är en svår etisk fråga: vad gör man när den enda linjen av rasen x är defekt på något vis?

Jag anser ju att man ska vara totalt ärlig och fråga experter om hjälp. Är man själv en expert så kanske man kan bedöma vad som är rimligt! Är varianten värd att försöka räddas? Eller ska man bara stoppa aveln på den! Att rädda en variant kräver oerhört mycket kunskap och plats - man måste spara varenda individ som föds för att veta EXAKT vilket djur som är friskt nog att avla vidare på!

Men i frågan tumörer, nej, aldrig! Vi avlar inte på djur med tumörer!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Theriss]
0

Jag skulle aldrig kunna undanhålla nåt sånt. Skulle bli sjuk av ångest! Till och med de som köpt ensamma hanar till endast sällskap har jag känt mig tvungen att berätta om ifall det finns morrhårstugg i släkten… Allt ska fram! =P

Grodan
0

Precis! Skrattande

Jag är världens bästa icke-säljare! Jag talar om allt skräp som finns i linjen på mina djur och folk vänder mig ryggen - fast bara med råttorna tror jag, då mössen är rätt befriade från "skit"… för tillfället… men nu börjar jag titta lite på svansknyck å annat dravel… iissschh!

*kram*

Candydoll
0

du grodan, vad är svansknyck?

fijja
0

En knyck på svansen? Oskyldig Skrattande Räcka ut tungan

Candydoll
0

haha ;D jamen… hur ser de ut? Skrattande

Muszimba
0

Svansknyck är när musen har en knyck någonstans på svansen som inte försvinner. Det är en skada som den har medfött eller fått senare i livet.

dreamiz
0

Självklart ska man vara ärlig! Jag har inte sålt några djur men om jag gjorde det skulle jag självklart berätta om det finns några defekter på linjen. O självklart avlar man inte om man vet att det finns tumörer, morrhårstuggande mm! Jag tog en kull för några år sen o nästan alla blev väldigt gamla. Den äldsta blev över tre år! Jag avlade dock inte vidare på nån pga mamman dog tidigt pga tumör.

Som köpare vill jag veta om det finns några problem, sjukdomar etc i släkten. Då kan jag göra ett val, vill jag ändå satsa på det djuret? Jag uppskattar om uppfödaren är ärlig o ser det inte som nåt negativt. En seriös uppfödare ska vara ärlig!

Candydoll
0

muszimba: jaså… okej..

mandymoo
0

Candydoll du kan se en svansknyck på svemus hemsida, om du får in på fotoalbum och sen på andra sidan väljer namnet längst ner - Åsa Rosenberg. Den översta bilden visar en svansknyck. Så kanske det är lättare att förstå. Jag är ialla fall så att om jag inte själv har sett det man pratar om innan så är det svårt att "se det" framför sig. Så då underlättar att få sen en bild.

Candydoll
0

aj :S ser ut att göra ont? eller känns de inte?

Muszimba
0

Candydoll: musen känner inte av den svansknyck som den har. Svansen funka precis som vanligt.

Candydoll
0

okej…. :)

Grodan
0

Muszimba: mja, jag håller faktiskt inte med… eller snarare… hur VET vi att musen inte känner av svansknyck? Jag tror faktiskt att de gör det, att de t o m kan ha ont av det, även om det inte påverkar deras balans för övrigt om knycken är liten.

I en annan tråd diskuterar vi svansknyck, så vidare diskussion i ämnet svansknyck bör tas där. LÄNK TILL TRÅDEN

Nackdelen med möss från odokumenterad bakgrund eller från mindre seriösa eller kunniga uppfödare är att man inte har möjlighet att veta något om djuren i fråga om ärftliga defekter osv. Även om uppfödaren bedyrar att djuren är friska och snälla så är det ett utlåtande baserat på denna uppfödares kunskap och kan därför t ex för en kunnig person vara totalt värdelös.

Matsvin
0

Det finns helt klart uppfödare som ljuger bara för att få sälja, men de är ju inte seriösa…

/Matsvin.