Mushanar
Hej! Mushanar kan alltså för det mesta inte bo ihop? Hur är det om det är en kull och de växer upp tillsammans då? Tål de inte varandra ändå? Och när börjar i sådana fall det beteendet visa sig?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Nej, de tål inte varandra även om de är kull-bröder. De börjar bråka när de blir könsmogna och börjar känna för att skaffa ett eget revir. Det kan börja mellan drygt 5 till 11 veckors ålder. Eller "när-som-helst" om de går bra ihop längre. Om man t.ex. tar bort en hane för parning så kan det vara svårt att sätta tillbaka honom även om de gått bra ihop tidigare.

Om man läser Eva Johanssons"Matsvin" artikel om mushanar ihop så kan man läsa att en del hanar faktiskt kan funka i samma bur. Men jag håller med dig Amiara, att en del inte alls går att ha ihop.
Jag har ganska många hanar och har olika erfarenheter.
Har fått sära på kullbröder efter några veckor, men jag har också två killar som är bröder och har bott ihop nu i sex månader. De två är dessutom köpta i zoobutik och säkert inte avlade till att kunna hålla sams. Jag är så glad så länge de kan dela bur, mest för deras egen skull då de har sällskap. De är de två som bor i husbåten jag skrivit om tidigare; Sailor och Nemo.
Mina två hanar som bor ihop --->
De har bott ihop sen de föddes och är nu 1 år och 5 månader gamla. De är egen uppfödning också så man känner sig inte liiite stolt 
Jag har även haft tre engelsktypade bröder som bodde ihop i 1 år, och fem korsade bröder som jag fick plocka ut mus efter mus under en period på några månader. De två bröder som var sams längst i gruppen bodde ihop i ca 8-9 månader om jag inte minns fel.
OH, får ju absolut INTE glömma mina allra första uppfödarmöss, två hanar. De två var de ultimata hanarna, de luktade ingenting (och jag menar verkligen ingenting) och den ena jagade bara den andra ett varv i buren efter städning, och sen inget mer. Jag retar mig extremt mycket på att de inte lyckades yngla av sig. Grämer mig över det än idag… 

Har läst lite här o där om hanar som är "doftfria" måsta bara fråga om det. Är det så att det är hanar som inte revirmarkerar på samma sätt som dom andra eller? Och att det därför inte bli lika mycket lukt från dom?
Hanar luktar olika faktiskt. Vissa luktar gott, vissa luktar äckligt. Och hur de kissar avgör mycket. Vissa kissar mycket och på allt i buren. Vissa kissar inte alls.
Man skulle ju kunna tro att jag älskar alla mushanar oavsett hur de luktar, men så är inte fallet. Hanar som är dominanta och pinkar in hela buren är jag mindre intresserad av att använda till avel.
Vi är flera som lagt märke till att långhåriga mushanar är lugnare och mindre dominanta än korthåriga, men detta är bara en teori utan vetenskapliga bevis, baserat på att vi har sett många fler grupper om långhåriga hanar (eller från långhårslinjer) som levt fredligt tillsammans hela sitt liv.

Ja engentligen ganska logist att en hane som inte är så revistänkade är också den som lättast går att hålla tillsammans med andra hanar och som också "luktar" minst för den behöver inte pinka in allt hela tiden…..
Och det var intressant det där med hårlaget.
Så med andra ord ska man ha en eller två hanar hemma för egen avel så ska man välja dom som inte är så pinkiga och revistänkande…. om man nu är inne på att fortsätta ha bra lungt temperament på mössen?

Nog en mycket bra idé. Hanen tillför ju hälften av anlagen för temperament!
/Matsvin.