Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1614 ggr
Meeko
0

bottenmaterial?

Vad tycker ni är bäst? Är toa-lätt bra? varför kan man ha tidningspapper till råttor men ej till möss? Skriv gärna vad ni har för något och berätta positivt / negativt om den produkten. //Mims

fijja
0

Ja gillar toalätt.. har rivet tidningspapper som dom kan boa med.. Men som bottenmaterial skulle det inte va bra, tidning alltså.. skulle nog lukta rätt mycke. Sen gissar ja på att d e bra å ta äldre tidningar så inte trycksvärtan är så 'färsk'…

cosmonita
0

Jag använder toa-lätt (dvs papperspellets) eftersom både mina råttor och min kanin använder det. Praktiskt att kunna ha samma till alla smådjuren. Annars verkar många ha burspån till möss.

Muszimba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har Toa-Lätt till mina möss då mina Gamlingar reagerade på dammet från spånet jag hade innan. Dessutom känner jag inte samma urinlukt med Toa-Lätt som med spån. Det är alltså mycket mindre dammigt och luktfriare än vad sågspån är. Utöver det kan man kompostera Toa-Lätt bättre än spån. På  bilden ser du Toa-Lätt i buren.

Meeko
0

okej vad bra tack för svaren!

Så toalätt luktar mindre? Låter bra, hade tidningspapper förut och det luktade ganska mycket.

Hade bra!

[Theriss]
0

Jag gillar asp/bokflis mer, det luktar knappt nånting. ToaLät tycker jag inte om, tycker det luktar illa i sig.

Meeko
0

okej men aspflis är väl ganska svårt att få tag på va?

[Theriss]
0

Mjo det är det nog =/ Men ToaLätt funkar med, det är bara jag som tycker det luktar illa.

amaira
0

Toa-lätt köper jag en stor säck för 98:- på coop forum. Men jag övergick till aspflis, för det "var vackrare" tyckte jag.

Spån dammar onekligen. I aspflissäckarna såg jag inget damm hur jag än kikat. Men så stoppade jag ner näsan rejält häromdan när jag gjort rent - och fick ett hostanfall Förvånad. Inget synligt damm, men jag är konstaterat allergisk mot "kompostmögel". Inte mycket allergisk, men jag reagerar på det. Dessutom luktade det illa. Fast det såg så fint ut.

Så nu tänker jag återgå till toa-lätt!

Var in på en brädgård för några veckor sedan för att kolla om de hade något vettigt att sälja. Det blir ju billigare om man handlar direkt från producenten. Jooårå visst hade det det! De sålde hyvelspån i säckar för smådjur.

Men brädgårdsmänniskor vet inte ett enda dyft om smådjur, och i deras svarta plastsäckar luktade det starkt och fränt gott, så gott, av tall och gran. När jag satte ner handen var det alldeles fuktigt. Ledsen

Med sorg tänker jag på alla dem som "inte vet bättre" och köper detta åt sina smådjur att leva i. Jag älskar den härliga "terpentin"-doften av hyvlad gran och tall - men inte skulle jag vilja vara instängd i en låda med den "stanken" i luften, eller tvingad att sova på den.

Att det ska vara så svårt att finna ett bra och billigt bottenmaterial!!! Hittills är toalätt det enda jag fått tag i som funkar bra.

dreamiz
0

Jag använde aspflis förut men bl a pga kostnaden så letade jag andra alternativ. Jag använder nu kutterspån från Wisswood, dammfritt. Det säljs i storbalar på 28 kg o är helt annorlunda än det kutterspån man kan köpa i tex zooaffär.

Snöflinga, min gammelmus, fick problem med ögonen när jag en kort tid fick ta vanligt zookutterspån, men när jag fick hem wisswood igen försvann hennes problem direkt.

Jag har detta till alla djuren (möss, råttor, marsvin, gerbil, hamster.) O jag tycker det fungerar bra. Men det är svårt att få tag i då det inte säljs i vanlig handel. Jag köper direkt av tillverkaren i Hook o de tar 35 kr för en bal. På andra håll kanske man kan hitta ett stall eller nåt som köper in o som man kan köpa av (då de bara levererar om man köper många balar på en gång, en pall eller mer.)

Grodan
0

Jag använder aspflis som är rent från parasitägg, bakterier, virus, svampsporer etc. Dvs helt rent bottenmaterial som tillverkas till laboratoriedjur.

Asp är det träd med bäst uppsugningsförmåga så det är det väldigt bra att ha som bottenmaterial.

Djur är dock inte helt dammfria. Speciellt inte rörliga djur. Mitt hem är definitivt inte dammfritt!!! Det som dammar mest är dock säd tycker jag. Städa musburar är dammigt, ja, men det är det väl oavsett vad man har för bottenmaterial? Man kanske ska göra som Elin och ha munskydd när man städar burarna?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fijja
0

Ja måste prova aspflis.. måste kolla vart ja kan få tag i det bara

ThereseW
0

Just nu har jag en tidning i botten av buren, och sen har de rivet tidningspapper & toapapper ovanpå att boa med. De har även en mycket uppskattad låda med blomjord. Ska åka och köpa aspspån i veckan dock.

fijja
0

Någon som kan tipsa ställen att köpa aspflis/spån i sthlms området?

zimzon
0

www.pwss.nu där kan man beställa aspflis. det kostar bara 200 kr för 100 liter. På andra ställen brukar de ta 500 kr för 100 liter. De kan skicka aspflisen hem till dig. :)

Muszimba
0

Zimzon: Scanbur har just EXAKT samma storlek för 35 kronor mindre även om man får hämta där.

Mymlan
0

Nu är jag kanske inte i riktigt rätt tråd men det rör bottenmatrial ändå. Nu har jag väntat o väntat på zoo här ska få in bottenmatrial till mössen aspspån. Men fortfarande ej fått in, har väntat 4 veckor på få hem 25 kg kaninpellets det har ej kommit heller.

Jag har alltid hört att kutterspån inte ska vara bra men kan jag inte anv det i nödfall till mössen? Jag avbästelde aspfliset från PWSS det kostade 200:-/säck med frakt nästan 400:- så det var ej att tänka på.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Matsvin
0

Jag använder samma kutterspån som till marsvinen, samt hö :-) Både spånet och höet förvaras tills det är ohyrefritt, och mössen gillar det! Bara för att "Cedar" och "Pine" i USA är dåligt för både djur o människor, så tror alla att allt är dåligt. Våra svenska träd är ju inte ens samma art! "Fir" är det många som tycker är bra i USA, och det är mer likt vårt svenska kutterspån…

Men en säck spån som är fuktigt och luktar sådär illa är totalt oanvändbart - det är ju förstört! 

/Matsvin.

Mymlan
0

Jag köpte hem 35 balar hö á 18 kg/st i Maj månad -06, det har nu stått nere i mitt extra förråd (gamla grovsoprummet här), där kommer inte andra djur eller människor åt. Spånet köps av Granngården, inplastat ca 30kg/bal.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you