Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 626 ggr
johanna_b
0

Hur allergena är möss?

Jag är så sugen på att införskaffa en bunt möss! Skrattande

Problemet är bara att pappa har blivit så allergisk mot råttorna att jag måste flytta dem till pojkvännen. Han har dock klarat av att jag har haft rummet fullt av hamstrar tidigare (han klarar också av hund, marsvin, kanin, gerbiler, men inte katter), men råttor är ju väldigt allergena.

Nu är min fråga… Hur pass allergena är möss?

zimzon
0

Möss är nog ungefär som råttor skulle jag tro, kanske mer för deras urin luktar ju värre.

Min doktor sa att råttor och möss är de mest allergiframkallande djur som finns, så de borde väl vara ungefär lika.

mandymoo
0

Jag kan ha möss men inte marsvin….

tror jag läst någon annan som fått göra sig av med sina råttor pga av allergi men kan ha möss.

Tyvärr tror jag bara att man kan prova - sen är ju frågan om din pappa tycker att det är värt det?

Sen beror det ju på vilken form av allergi han har… röda utslag, rinnande ögon, andningssvårigheter…. allt sånt av gör ju om man har lust att ens testa.

Sen sånna saker som hade du råttorna med dig över allt där ni bor? Eller bara i ditt rum? Kanske det skulle fungera med 1 mushane eller 2 musflickor som du sen bara har i ditt rum.
Vet ju heller inte vad du hade för typ av bur till dina råttor… galler eller mer "Instängd" hade du galler så till mössen då kan det ju vara bra att ha en mera "stängd" bur som en duna eller akrvarium/terrarium.

Men det här är bara sånt som jag vet har fungerar för vänner där barnen fått haft kvar små husdjur som hamster o kanin. Men då har den familjemedlemman som varit allergisk inte haft jätte reaktioner.

Grisknorr
0

Mest allergiframkalande djur som finns? Vet inte om jag tror på det där.. Själv är jag allergisk mot pälsdjur, och framförallt mot katt och häst. Jag får en del problem med i stort sett alla djur, eftersom jag som sagt var är pälsdjursallergiker så det är inget konstigt med det. Jag har 3 möss i mitt rum och det fungerar faktiskt hur bra som helst. Har 2 st kaniner också som vi varit tvugna att flytta ut på grund av mig, säkert för att dom är större och har mer päls. Mössen fungerar prima, likaså gjorde hamstrarna förut.. =)

zimzon
0

Ja, bara för att man är allergisk mot andra djur så måste man ju inte vara allergisk mot möss.

Men att de är mer allergiframkallande är ju en annan sak.

Vattnadal
0

Har hört någon som jobbar på lab säga att en hane motsvarar 10 honor i allergenmängd i urinen. Det är urinen man brukar reagera på, så en välstädad bur med några honor som håller sig i ett rum han inte är, och aldrig går på honom, kan fungera.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Tyvärr är det ju så, att de är hemskt allergiframkallande. Det har gjorts vetenskapliga studier på detta. Är man redan allergisk mot något pälsdjur kommer man till slut inte att tåla möss och råttor heller om man utsätter sig för dem för mkt, så mycket har jag förstått av det jag läst hittills.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Men det måsta bero på vad man är allergisk mot också…
Man kan ju vara överkänslig mot då urinet.. eller kvalsterna osv… och det yttrar sig ju olika. Som med andningsvårigheter eller hudutslag…

Jag tex kan inte ha marsvin - men kanin… hundar han jag ha långhåriga och släthåriga men inte strävhåriga - då blir jag röd o det kliar så jag blir galen….

Grodan
0

Tror du? Jag vet inte… möss o råttor är ju hemskt allergiframkallande tyvärr… du kanske inte märker något förrän du 100 möss… och då plötsligt blir jätteallergisk

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Ja men häst o katt är också det… och det går utmärkt bra - det är som strävhåriga som jag inte klarar av…

Jag hade en väninna förr som var så allergisk mot hundar att hon inte kunde sätta sig i en bil som det varit hundar i… om hennes karl tog med sin brors hund i bilen så kunde inte hon sätta sig i den på 2-3 dagar….

Så vi skaffade hund igen så vart hon …. ja ha … ni kan inte vi komma upp till er… men envis är hon så hon kom med världens laddning medicin… hon fick svårt att andas när hon kom i kontakt med hundar.
Men det gick jätte bra och efter flera besök o lånandes av min hund så skaffade hon egen.. ja det blev 2 st.
min lilla dotters pojkvän är också allergisk mot hundar… men klarar våra… så nu vill hans föräldrar träffa dom o ev. skaffa *ler*

Så det kan vara olika saker som gör att man reagerar….

johanna_b
0

Hmm. Låter ju inte så lovande. Får hoppas att jag kan flytta i höst så får jag väl vänta tills dess. =/ Pappa blev inte såhär allergisk förrän nu de senaste månaderna, jag har haft dem i snart 1 år. Sen helt plötsligt började det klia där de hade gått på honom och nu kan han inte ens vara på övervåningen utan att det kliar i ögonen, han nyser osv. =(

Matsvin
0

Katter skall vara det djurslag som flest människor är allergiska emot.

Vid allergi i familjen bör man alltid ta allergitest - och komma ihåg att nya allergier faktiskt kan utvecklas med tiden! Alla bör allergitesta sig, även du själv! Allrgianlag är ju ärftliga!

Om man utsätts för råttor i 2 år och inte blivit allergisk så blir man det inte heller, enligt forskning bland djurvårdare på lab. Om möss vet jag ej.

/Matsvin.