Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 645 ggr
axilur
0

Han bits!

Theodor biter min mamma! Förvånad
Vad gör han? Han är dock inte van vid andra händer än mina. Tycker han att det är läbbigt när det kommer nån som luktar annorlunda eller är han bara arg? Nämnas bör väl att han inte biter mig.

Lite lustigt. Här hade jag berättat för min mamma hur snäll och trevlig Theo är och hur han aaaldrig bits… haha.

Hon gjorde som jag brukar göra när jag tar ut honom, men nu dök han ner i hennes handflata med munnen i högsta hugg. Nej, inget blod, det gjorde inte ont, men han sa väl ifrån iallafall, trots att hon absolut inte trängde honom.
När han klättrar på henne annars blir han lite stel och direkt när min hand kommer i närheten rusar han dit.

Ska jag vänja honom vid henne, skulle det hjälpa, eller kommer han hata alla andra än mig och min mamma då eller? 

Haha, lustig kille. Så modig när han är med mig, men inte annars.

/Anneli

amaira
0

Åh så tråkigt… Jag kan inte svara dig, jag vet inte helt enkelt, annat än att jag får ju möss som bits ibland.

Blir det en "dum mus" av honom, får du givetvis lämna tillbaka honom, när du vill, och få pengarna tillbaka!!!

KojimaYumi
0

jag har hört(Vet inte om det är sant): honor bits i buren, hanar bits utanför? Förvånad

Muszimba
0

ett tips från mig: ta på din mammas händer precis innan hon ska ta upp honom eller att hon "gnider in" sina händer med något klädesålagg som luktar dig. Då kan han säkert acceptera henne lättare om han inte gör det i dagens läge.

amaira
0

#2 Intressant, Kojima Yumi. Vet inte heller om det ligger nån sanning i, men kan ju fundera över påståendet när mina möss biter mig. Förvånad Flört Men nog tycker jag att honorna försvarar boet i första hand, medan hanarna upprätthåller "dominans" - även gentemot människor om de är starkt präglade på människor…

Men nu far bara mina tankar iväg - det är lite såhär jag funderar, utan att ha den allra lilla minsta aning!!! Jag vet så oerhört lite om mössens etologi (etologi = läran om djurens beteende), och det finns väldigt lite litteratur om de vilda mössens etologi. För det är ju de vilda mössens beteende som ligger till grund för våra tammöss´ beteenden.

Nu ska tammöss förstås inte bitas alls!!! *pronto* Vare sig de är honor eller hanar. Men oavsett från vilken uppfödare jag inköpt avelsmöss, så dyker det upp bitiga möss i mina (inbördes obesläktade) kullar. En del till och med hugger. Skrikandes Med blodsvite.

Jag har en tio-års-plan på att få bort bitigheten. Kanske lyckas jag, kanske inte. Det finns ju definitivt möss som INTE bits!!! redan nu. (men ungar får de, som bits … några här och några där)

#3 Muszimba, bra idé!

Axilur! Har inte du ännu en hane? Om denna hane varit upp i din mammas hand, innan hon tar upp Theodor, så kan det vara förklaringen. Så ska förstås inte heller hanarna bete sig, men de gör det ibland.

axilur
0

Quirinus hade inte varit i närheten av mamma när Theo bet.

Idag gjorde han samma sak på mig sjuttioelva gånger. Jag tänkte jaja, han är väl stressad nu när jag byter i buren och var väldigt förstående - tills han bet med blodsvite! Nej, han trodde inte att min tumme var en gren, utan han siktade in sig på den och högg snabbt, sprang iväg och piskade med svansen. Nu är jag ju rädd för honom!

/Anneli

Grodan
0

#5 Klart du är! Skulle jag också vara. Jag blir otroligt arg om en mus uppvisar aggressivt beteende mot mig och då avlivar jag dem. No pardon.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
0

Vill tillägga att jag dessutom hade handen i buren en lång stund innan han bestämde sig för att bita. Det var alltså inget som överraskade honom, inget som han kunde bli direkt rädd för. Kan han ha blivit såhär för att det finns en annan hane i närheten? Kan tänka mig att det inte är någon ursäkt för att bita blod, men det kanske är en förklaring?
Nu har jag fått nog i vilket fall, jag vill helt enkelt inte ha en mus jag är rädd för, då blir det ju inte roligt längre. Har alltid uppfattat Theo som "kaxig", men han är ju samtidigt så otroligt söt! Otroligt tråkigt, för han har ju sina bra sidor också.

/Anneli

axilur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*lite ledsen i hjärtat*

/Anneli

Grodan
0

Ja, sånt är jättetrist!

Bra tänkt i #7, jag tycker inte att det finns någon ursäkt alls att bita en människa.

Man kan också tänka såhär att en mus som biter människor visar mycket tydligt att den inte uppskattar människor - och lämpar sig därför inte som husdjur, den vill ev inte ens vara ett husdjur, i a f så vill den vara ifred. Kombinationen piska med svansen är väldigt oturligt och betyder ju att musen ev ser dig som ett hot. Jag tror inte att en sådan mus mår bra.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️