Fargene på disse?
Jeg har chocolate mus til salgs her nå, de er tan, men en dårlig tan farge, lurer på om de er satin også?
Så har jeg noen som jeg har blitt fortalt er argente, disse er også tan, men dårlig tan de også, jeg går utifra at disse er satin også.
Hva synes dere om fargene på disse?
Er de satin og er de lyse argente? er de bra eller dårlig, alle meninger tas imot=)
Jeg klarer ikke å få lagt inn bilder her, så jeg får legge ut link.
Dette er en gutt på ca 8 dager
Dette er en gutt på ca 8 dager
Dette er en gutt på ca 7mnd
Dette er en gutt på ca 7 mnd
Dette er en jente på ca 8 mnd
Har noen fler jeg skulle hatt hjelp til å finne ut farger på
Nr 1
Nr 2
Nr 3
Nr 4 og 5

Dom första:
khs argente
khs chocolate
khs argente
khs chocolate tan
lhs chocolate
Dom följande:
khs eller jättedålig lhs argente
lhs dove
lhs astrex (satin texel) dove
kh eller jättedålig lh dove och argente
lhs står det för satin?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

LångHårig Satin. Gällande dom bebisarna, kan förstås bli lhs, man kan inte se med så där unga.

Tusen takk for svar=)
Babyene ser forresten ut til å være tan (går ikke å se på fotoene).
De er veldig lyse på magen nå, så det blir nok ikke noen bra tan farge. De ser nesten hvite ut, men er nok ikke fox.
Lurer på om tan fargen til ungene blir litt mørkere med tiden?
åh, en krullis… gah va fina möss du har!!! *love*
Tusen takk=)
Jeg lurer så på om man kaller mus med en slik flekk i pannen for noe spesiellt?

#7 Nu har jag läst färggenetik häftena jag köpt så den kan jag svara på *ler stolt*
Ja tanfärgen blir mörkare med tiden. Därför kan en "perfekt" tan färg på en ung mus bli "för mörk" när den väl är vuxen.
Visst har jag uppfattat rätt ??? Är alltid osäker *ler*
Ja, möss med pannfläck kallar vi i SVEMUS för pannfläcks berkshire, förkortas pfbk
För mörk tan? Tan är då sannerligen ingen av mina favoriter, men för mörk? Jag tvivlar på om det är möjligt! Däremot kan jag tycka att grundfärgen på rygg kan bli väldigt mörk när man får mörka och bra tan. Dock beskriver standarden mörka färger (i alla fall choklad, blå, lilac etc) så det blir i utställningssammanhang verkligen inga problem. Tvärtom!
Gnagern, du har väl fotografierna i en mapp i din dator? När du ska skriva ett inlägg (tex svara på denna tråd) så finns några radioknappar och en ruta med en knapp [Bläddra]. Du använder dessa när du ska ladda upp en fil/foto. Fotot ska vara i format gif, jpg eller png.

Hehe, tan-färg kan _aldrig_ bli för mörk :D
#9: Musen är chocolate berkshire.
#12: Lilac är inte en mörk färg, tvärtom… Mörk och brunaktig är vanliga fel hos lilac. Lilac borde se ut som ljus, läcker pastell lilac. Se bilden på SNL sidor. Lilac tan är en av dom svåraste varianterna; tanfärgen borde vara så bra som möjligt, men lilac får inte bli mörk & brunaktig.
Foto av fler krøllis:
Lurer også på er dette en argente?
Vet dette bilde ikke er så bra, skal ta nye snart, men kan du/dere se hva slags farge han har?
Her fant jeg ett bilde av banded musa mi som baby
Så fant jeg foto på noen tegnede unger som jeg synes er så søte=)
Dette er en mus jeg hadde for en del år siden, lurer fortsatt på fargen, men hadde ikke noen bedre foto
Her en av god guttene mine han ble nesten 3 år gammel
Ble masse det her

#10 ja det där vart helt fel… om jag rättar mig själv o säger så här istället… att unga djur med mörk tanfärg ofta kan få för mycket tanfärg på fel ställen… alltså att det kryper upp på svansfäste, tassar osv….
Har jag mer rätt då?
Rapunzel, nä, det stämmer nog… hihi… det är ju en balans… ville inte heller skriva champagne, dove etc eftersom det även där handlar om korrekt nyans och inte om "mörkhet" egentligen.

#13:
lh astrex dove
lh astrex black
lhs astrex (satin texel) dove
kh(?) astrex black tan
ser ut som khs champagne
lhs champagne eller nån slags argente
khs sable
kh black (tan?) banded
kan inte ännu säga vad dom där ljusare tecknade har för färg
kh (eller dålig lh) satin(?) astrex blue banded mm
lh astrex (texel) lilac tan
Inte frågade du om färg med alla dessa, men det var enklast ge den för alla :)

Är det inte väldigt svårt att se på foton vilken färg som vissa möss har?
Tänkte då på färger som är väldigt nära varandra. Om fotot är mörkt eller ljust så kan det se ut som annan färg? Eller är det så stora skillnader i färgerna att man kan se på ändå?

Nå förstås är det svårt ibland, men när man har tillräckligt med erfarenhet så vet man hur färgerna ser ut på olika foton ;)

Ja man lär sig med tiden *ler* - hoppas jag ….
Men måste säga att det är beundransvärt alla ni som har sån koll på färgerna så bra att ni ser via ett foto.
Och vilken tur för alla oss som är okunniga eller osäkra så det går att få hjälp 
Rapunzel har tränat på att titta på foton.
Jag tycker trots allt att det är lättast att titta på mössen IRL. Måste ju erkänna att jag är i ganska stort behov av BRA foton, närgågna, tydliga och inte för mörka för att säkert säga något om färgerna.