Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1128 ggr
rattmamman
0

Behandling av Mycoplasma

Hej Grodan (och alla andra)!

Jag vet att du i något sammanhang skrivit om hur man enklast behandlar mycoplasma på råttor (ja, ja, jag vet att detta är ett musforum…), men jag hittar det inte. Jag fick Ibaflin till min förra råtta då hon var dålig, men hon blev aldrig riktikt bra. Jag vill åtminstone diskutera andra alternativa behandlingar med min veterinär om du (eller någon annan) som uppfödare har några goda erfarenheter som jag kan ta del av.

Vore jätteglad om du/ni ville svara, för jag ska till veterinären i morgon, lördag.

Muszimba
0

Jag brukar få både Vibramycin och Baytril till mina möss då det "tar" då om du är med på hur jag menar. Om man bara får Vibramycinen så brukar det inte funka på mina, utan som sagt båda går bäst.

Grodan
0

Det var min veterinär Solveig Tjäder som kom på hur man bäst behandlar mycoplasma på råttor (och möss). Man kör en kur med Baytril och Vibramycin samtidigt i 7 -10 dagar. Lättast tycker jag att behandla med flytande (mixtur eller injektionsvätska) Baytril och inte tablettform. Själv har jag Baytril injektionsvätska 25mg/ml och ger dem oralt. Det tas inte upp lika bra, men hittills har det fungerat för mig.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

rattmamman
0

Tack för era svar. Skriver ut dem och tar med mig till veterinären när jag åker idag. Återkommer med resulat.

rattmamman
0

Var hos veterinären idag. Inte så långt gången luftvägsinfektion att det satt sig på lungorna tack och lov. Hon ville i detta läge inte kombinera två antibotika utan gav mig bara Baytril i tablettform. Nu återstår att dela en tablett i 8 delar…

mandymoo
0

Låter som en bra sysselsättning om man har brist på saker att göra…. 8 delar - hur stor är en sån tablett?

Muszimba
0

Baytril i tablettform till möss????? Konstig veterinär som ger dig det, megasvårt att ge dem medicinen då. Jag har alltid fått mixtur som då ges i spruta in i munnen.

Grodan
0

Det var råttor… men ändå… nästan lättare att åka utomlands o köpa antibiotika… i vissa länder säljer de antibiotika i stora varuhus eller apotek - utan recept! *suck*

rattmamman
0

Alternativet var medicinen i flytande form på 1 litersflaska för höns. Kostade bara 3500 kr… Tabletterna kostade 71,50.

mandymoo
0

Till hur många råttor skulle du ha Baytril???

Och hur mycket ger man till varje råtta??? Jag menar behöver man verkligen 1 liter???

Annars ligger ju priset på:

Injektionsvätska, lösning 25 mg/ml 
50 milliliter injektionsflaska, receptbelagd, 159.50 kr
Injektionsvätska, lösning 
100 mg/ml 
50 milliliter injektionsflaska, receptbelagd, 367 kr

Muszimba
0

Jag har fått 5 ml färdig mixtur som skulle räcka till möss i minst 5 dagar a' 0,05 ml/mus och dag från veterinären för 100 kronor..

Grodan
0

Injektionsvätska, lösning 25 mg/ml 
50 milliliter injektionsflaska, receptbelagd, 159.50 kr

den kör jag med…

mandymoo
0

Om man nu får medicin i tablettform utskriven av veterinär… kan man då lösa upp den i vatten o ge som flytande? Borde ju vara lättare….

rattmamman
0

Äsch, det gick faktiskt att dela tabletten helt otroligt nog. Nu ska jag bara få råttan att få i sig den lilla, lilla  biten…

Ja, injektionsvätska hade kanske varit ett bra alternativ, men nu ska jag testa det här först.

#9 Ja, det var just det… Jag har bara EN råtta som ska behandlas, så och den där litern skulle väl räcka till 10 000 råttor…