En bra blandning?
Har nu läst igenom artikeln "Mata musen rätt" och fundilerar lite.
Jag har tänkt att göra min egen blandning basfoder till dem. Dels för att det verkar bra eftersom man kan reglera mängden feta/ofeta fröer efter musens hull, men också för att det går att göra en ekologisk blandning vilket jag tycker är bra i dessa tider där vi uppmanas och tänka på sånt.
Jag vill ha lite tips på hur mycket av varje man ska ha ungefär? Och vilka fröer och sädeslag som är bäst att ha i?
Vad har ni i och hur mycket av varje, ni som gör blandningarna själva?
Sen är det de här med kött. Jag är vegeterian och att köpa hem en köttbit åt mössen. Njaa.
Finns det animaliskt protein i dessa muspellets det står om? Kan man köpa såna och blanda i blandningen? Känns som att musen gärna ratar trista pellets när det finns annat smaskigt..
Eller får jag helt enkelt köpa hem lite kött!?
Tack på förhand!

Förresten, hittade förslag på en bra blandning i den andra artikeln.. Men vill fortfarande veta hur ni blandar!

Här kommer en bra storlek på blandningen.
3 delar havre
3 delar vete
3 delar korn
3 delar råg
1 del hirs
1 del bovete
1 del torrfoder för hund
1/2 del linfrö
1/2 del solrosfrö
1/2 del sesamfrö
1/8 del alfaalfafrö
1/8 del quinoafrö

Kan en del vara en deciliter då t.ex?

Ja, det kan det. Det är ju det allra lättaste att utgå ifrån. Jag kör den versionen iallafall.

I torrfodret för hund finns då det animaliska proteinet?

Jag har inte riktigt koll på det animaliska proteinet i hundfodret då jag blandar i kattfoder.

Det är oftast mycket mer fett opch protein i kattmat än hundmat. Tycker att de verkar gilla kattmat mer…
Jag tar hem lite från jobbet ibland speciellt åt mössen, eller snor av hundarna. Vissa gillar det inte alls, andra kastar sig över det. Har det som nödfoder i burarna när jag är på semster. Om jag vräker på redigt med hundmat, så vet jag att även om semestervikarien matar snålt, finns det alltid hundmat kvar i alla fall.
Har man inte så många möss kan man tigga nån provpåse på djuraffärerna.
Man kan även här fundera på innehållet, så läs innehållsförteckningen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter