Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 3946 ggr
EmmaG
4

Mustätt galler?

Hur tätt ska s.k "mustätt galler" vara?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Pimu
0

inte större/bredare än 0.7cm mellan

EmmaG
2

är verkligen gallertaket på en duna med 0,8/0,9 tillräckligt för att rymma igenom?

// Emma, aka Althea

amaira
0

Njaä, de rymmer inte i första taget igenom gallret på en duna. Bland annat för att det är något svårt att "komma åt/komma dit", om det inte är väldigt "vildsinta" hoppiga möss.

Sedan beror det ju även på storleken på möss. En stor mus kommer inte igenom. Och så beror det på ålder, inte bara för att unga möss är mindre, utan de kan också vara hoppigare och mer rymningsbenägna de små busfröna.

Rymmer möss ifrån en dunabur så har man otur. I alla fall de burarna som jag tänker på.

EmmaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en sånhär duna och på 2 dagar har 2 olika möss rymt! :-O
Tillfälligt så har sambon satt wellpapp i taket tills vi kommer på en bättre lösning.. Vi funderar på att klä in gallertaket i fyrkantsnät, för sånt nät i kombi med gallret så vore det helt otroligt om dom kom igenom!

// Emma, aka Althea

Erika86
0

Jag har nyss köpt 2 burar som jag ska ha mina Engelsktypade möss i då jag får hem dom..

Men det är 1cm mellan varje galler.. är det för stort så dom kan smita igenom?

Mössen kommer inte vara fullvuxna då jag får dom..

-Erika

gulzebra
0

Det kan inte vara där vid luckan de kommer ut då? Det blir ju större mellanrum där vid själva kroken på luckan liksom.

Här virade jag in ståltråd som en trekant på en sån lucka när Snyggo bodde i gallerbur. Han rymde aldrig :)

De där hålen i plasten ser förstås lite oroväckande ut också, om de kommer åt de ordentligt :P Men det är lätt fixat med lim/silvertejp och linjal :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Catteklina]
0

Har man inte för höga saker i dunaburen, så är det nog ingen fara. Själv har man vaknat 2 gånger av lösa möss som springer och undersöker en sovande matte xD

EmmaG
0

#6 de hålen är redan tillförslutna, även ett hål som fanns innan för Vattenflaskan..
Jo sambon kom på de nyss, som du sa att det blir ju lite bredare just där vid luckan.. hmm

// Emma, aka Althea

Elyria
0

#4 - Vi har också en sån bur och vi har klätt gallret med nät.

Linnean
0

Jag har avrit på jakt efetr nät idag, emn det verkar omöjligt att hitta nät där hålen är mindre än 1cm. Vet inte hur jag ska bära mig åt. Hittade på plantaget, emn det var i plast.. Funkar det?

dreamiz
0

Jag har en liknande bur o min ena bebis rymde. Jag satte tätt nät över hela gallret för att förhindra det. Ok, går inte att öppna luckan heller men hellre det än ha en rymling hela tiden. Nu har ju bebbarna växt så nu tar de sig inte ut, mer än möjligen vid luckan då. Så går alltid att sätta tätt nät över om man nu har möss som är helt omöjliga på att rymma.

Terato
0

Plast är helt otjänligt som musgaller.

Jag vet att det ska finnas ett nät som är i rutor på 5x5 mm. De har det på en butik här i Gävle. Minns inte vad den heter men jag kan kolla upp det!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Linnean
0

Gör det så är du en ängel!

dreamiz
0

Jag har köpt mitt nät i en järnvaruaffär. Kanske kan finnas på typ öb eller annat också?