Nataler *Ögon*
Har 3 st hel vita nataler och som varav 2 av dem uppsökte veterinären här ikväll. Sedan de kom hit 26/1 så har de gått med igen stängda ögon *honorna* trots tvättande ej öppnat dem. Veterinären kikade o sa ögonen ser insjunkna ut så detta har de gått länge med men de ska droppas med Chloromycetin *tror det står så* i 7 dygn sedan ska veterinären kika igen på dem är ögonen fortfarande insjukna så är ögonen skadade för resten av livet. Hanens ögon ser bättre ut men han får även han droppar då han satt i samma Transportbur som tjejerna från Norrland - Stockholm *så hoppas ej på nå bebbs på tjejerna*.
Är det bra droppar de har fått? lämpliga till möss, nataler etc?
Så dessa står nu på hemlighuset i karantän och under droppningen och dessa sköts sist av alla då veterinären sa detta smittar. Fast smittar det nataler har även till våra tam möss, taggmöss och råttor?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Kan inte svara på någon av dina frågor. Kan bara beklaga. Så tråkigt att du råkat ut för detta, och så tråkigt att köpa sjuka möss!
#1 Hade jag sett dem IRL innan så hade jag ej köpt dem men svårt då det är stora avstånd och det var den färg jag ville ha. Har ej sett nå andra som har denna färg..
Så nu medicineras de R har medicinen med sig nu då han kommer hem. Sedan kommer våra fingrar vara te silar omplåstrade, de är ej tama de bits.. Men med tops med detta på och stadigt tag i nackskinnet så ska det nog gå.
Har hört att det kan beropå något genetiskt pg.a. att de är albinos vilket inte är vanligt bland nataler.
Detta är en del av svar jag fick av uppfödaren att det kan bero på. Har nataler då albino´s nå genetiskt problem pga de är albino?
Borde inte uppfödaren ha berättat detta innan hon skickade iväg dem?
Om nu ögonsjukdomen kom "plötsligt" så de var sjuka hos dig men inte hos uppfödaren *en smula ironisk* så tycker jag ändå uppfödaren talar om relevant fakta om djur som denne säljer.
Tycker amaira som alltid tycker 
I övrigt vet jag ingenting om nataler - förutom att jag har hört att de bits (inte så kul) - men det är ju inte alls omöjligt att albino-nataler har någon extra genetisk sårbarhet kopplad till albinogenen, kan jag tänka mig. Pigment skyddar ju också, och albinos har inget pigment, inte i ögonen heller.
#4 Tror du oseriös uppfödare nämner sådant? sedan sa veterinären de har gått med detta LÄNGE, *de kom hit den 26/1 -08* De har gått länge med detta sa veterinären i o m ögonen är ihopsjukna. Jag såg ju direkt R kom hem med dem då de var i transportlådan att de ej hade ögonen öppna.
Sedan så har tjejerna konstigt beteende, snurrar runt nästintill kastar sig bakåt, lutar bakåt så de tippar bakåt. Man skulle kunna tro danssjukan men kan nataler ha det? hanen har ej såna nycker för sig. Så för mig känns det humanare att ta bort dem.
Det låter så. Dvs humanare att ta bort dem… *sorgligt*
Och så tycker jag att du ska tala om vem som är "uppfödare" och varna för denne!!! Förutom att du kan säga denne att du vill ha pengarna tillbaka, samt även pengar för vetrinär, medicin och avlivning.
Inte för att du lär få det, men för att denne ska få "höra det" och inte bara komma undan med att föda upp och sälja sjuka djur. Förutom det oetiska i hela historien, är det synd om djuren.
Nu ska jag visa bild på hanen enda jag lyckats få en bild på ej så bra. På bilden syns ena ögat som han har mer öppet än honorna, ögat på andra sidan är ännu mer öppet.
Tam mus? Natal?

Jag håller med om att om de inte mår bra, så är det bästa för dem att få somna in och komma till mushimeln.
Dessutom kontakta säljaren/uppfödaren för att meddela henne/honom för dina problem och utgifter. Det är inte juste att sälja sjuka djur till någon oavsett om man har sett dem eller inte. "Uppfödaren" har ju inte varit uppriktig mot dig som köpare och inte meddelat att de har diverse problem.
Tycker synd om dig att du har fått problem med dem.
#8 Nu har jag andra nataler okej inte 100% tama men man kan klappa dem. De hävdar de ej var/är sjuka och deras andra har inget. *ormägare men finns bra såna med så alla dras ej över kammen*

Nataler…?

De heter egentligen Natalpälsråtta, men är i samma storlek som möss och ingår till viss del i Svemus även om de inte ställs ut.

Jaha ja, tack för förklaringen Muszimba!
smittar detta till andra möss och gnagare?
#13 Det ska ej vara ngn fara enligt veterinären. Då de dels står i eget rum ej varit i samma rum som mina andra djur samt att vi spritar våra händer och de skötts sist av alla. Natalerna har bott på wc sedan den 26/1-08 med dörr stängd. Och bara en av oss som ger dessa Nataler mat.

Men kan det smitta mellan arterna?
Älskar mina stora små vänner..
#15 Är ju det jag undrade om de verkligen kan det.

Ääh men faan va tråkigt
Ja, det är ju som att köpa grisen i säcken egentligen när man inte träffar uppfödaren/säljaren/mössen först. De flesta är dock som tur bra och duktiga
Som t. ex de jag köpt av 
Stackarn, han ser inte så kry ut 
Lycka till med musarna och hoppas de blir friska. Tråkigt om du behöver "ta bort" dem 
#17 När det inte går att droppa dem i ögonen så tycker jag det är snällare emot dem att ta bort dem. Men må säga att de verkar inte alls vara besvärade av sina ögon, det rinner ej om ögonen heller.

Ja, det är ju sant. Bits de och är svårhanterliga är ju detta svårt. Om ögonen är insjunkna, kan detta bero på undernäring/fel foder?
#19 De var inte magra då de kom men uppfödd hos ormägare. Nataler är en av de foder ormar äter. Och som du sa i annan inlägg det är rena rama spela på lotto att köpa av de man ej kan ta sig till för kika. Men går man på nitlott så undviker man nitarna sedan.

Okej, men jag menar om de har någon slags foderallergi eller kanske har vistats i skitig bur med mycket ammoniaklukt.
Mina funderingar bara 
Jag är ju inte sådär överdrivet kunnig än så som många andra är här 
#21 Ärligt jag vet ej hur de bott och haft det och vad för foder som getts.
Veterinären sa de har gått lääänge med detta i ögonen.
Nej vad tragiskt, stackars natalpälsråttorna och stackars dig. Fick du inte se bilder på djuren innan du köpte dem? Jag har aldrig sett något sådant tidigare, varken på mina egna natal-skruttisar eller på nataler på djuraffärerna - fast de är ju inte så vanliga på butikerna, inte som jag har sett i alla fall. Har heller aldrig sett albino-nataler. :) Har bruna med vita tecken i ansikten och på tassar, samt även en brun med vitt huvud, vit bakdel och vita tassar och mage.
Nataler behöver inte alltid bitas. :) Jag har gubbar som är världens snällaste och gosigaste. De enda gånger de kan nypa till är om man överraskar dem när de sover, och man är så dum så att man sticker fingrarna i ansiktet på dem när de sover. Däremot tycker jag att honorna är mer ragatiga än hanarna, och därmed mer bitska.
Dessutom Muszimba, så är de mycket större än vanliga möss. :)
Länk: http://mus.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=5fa3aee0-564d-4880-87f9-ad6462cd6f3c
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Vad heter förresten sjukdomen, visste vetten det?
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
#24 Nej hon visste ej det. Dessa är nu i natalhimlen..
Usch vad tråkigt.. Beklagar.. :/
Mvh,
Moa