Långhår
Jag skulle vilja vet mer om hur en riktigt bra långhår ser ut. Gärna bilder o kanske fler än en bild. På några olika så att man kan se hur en bra långhår ser ut.
Samt är det ofta långhår tappar av sig sin päls när dom blir äldre?
Jag personligen tycker att bra långhår är de som har långa kjolar (oftast hanarna) som de "behåller" så länge som möjligt.
Vi kallar det för kjol därför att pälsen är väldigt lång på bakkroppen. Detta oftast bara under en period i livet, från ca 6 v - några månaders ålder.

Åhhh men titta Ruben får vara fotomodell *ler*
Men det räcker alltså med att dom har kjol?? Dom ska inte ha jömnlångt över hela kroppen?
#3 Jo, det är önskvärt så klart. Och gärna lite luftig, fluffig, med volym.

Men om dom nu inte har så lång päls som Ruben har … eller tappar den. Hur döms dom då på tex utställning?
Det får man läsa i varje respektive Standard om. I SVEMUS Standard står det
_Den långhåriga musen skall ha en så lång päls som möjligt, kombinerad med täthet och silkesmjuk struktur. Pälsen får ej vara uppdelad i långa och korta partier. Färgen får vara av vilken standardiserad variant som helst. Införd 1969: A D Jones. (gogo)
POÄNG FÖR LÅNGHÅR
30 PÄLS - längd, täthet och struktur.
20 FÄRG
15 KONDITION - ej fet, ren och glänsande päls.
10 KROPPSFORM OCH HÅLLNING
5 STORLEK
5 ÖRON - form, storlek och placering.
5 ÖGON - stora, runda och framträdande.
5 NOS - lång, inte snipig.
5 SVANS - lång och jämn, inga knyckar.
---
100_
Tomas Halld´n älskar de som har jättekjolar, så Ruben skulle gå bra för honom.
Här är ett "normalt" långhår med tjock päls, vilket är att föredra. (Foto: Tomas Halld´n)

Okej… sen är det mer själva färgen o teckningen man går på?
Döms hårlagen för sig eller alla tillsammans inom samma färg?
Som du ser av poängskalan är päls värd hela 30 poäng.
Jag kan bara prata för hur vi gör i SVEMUS. Först delar vi upp de anmälda mössen i hårlag, är det många långhår delas de upp i färger. Är det få långhår får de tävla mot varandra oavsett färg.

Okey…
Men en långhår kan alltså vara utan det här extra långa håret som nu sitter i kjolen….
Ja. 
Jag antar att det är polygener som styr det där med långa kjolar, så det kan vara lite nyckfullt att avla på.
Tack för info Från en till som undrat…