Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 852 ggr
dorkey
0

Så förbannad!

Nu är jag bara så jävla förbannad, arg och ledsen. Hur kan vara så känslokall mot djur?

Alldeles nyss var jag nere på Arken för att kolla in deras möss. Mest för kul skull, för att kolla hur de har det. Jag frågar om jag kan få kolla på deras mushane de hade inne, och det fick jag.

Jag ber henne att inte ta upp honom i svansen. "Visst." säger hon och ställer sig iför buren och jag ser hur hon tar upp honom i svansen.. Jag frågar om jag kan få hålla honom och *VIPS!* så tog han ett jätteskutt och landade på golvet. "Det är därför jag håller honom i svansen!" säger hon surt. Ja, det gör inget om hon håller honom i svansen när hon har han i handen, men hon får inte plocka upp honom bara i svansen.

När jag sedan håller i honom får jag ett bett i tummen. Och han piper som en stucken gris så fort man tar i honom.

Sen förklarar hon att den andra i buren är en hona, och att de ska paras för att de behöver en kull till ormmat. Honan och hanen var dessutom ungefär 2 veckor gamla och riktigt, riktigt små.
"Är de inte lite för unga för att paras?" frågar jag.
"Hon har redan haft en kull innan hon kom hit så det är ingen fara" Svarar hon.

Det betyder att hon var ungefär 1 vecka gammal!

Och precis innan jag går så säger hon att jag får hoppas att han finns kvar (jag fick ju lov att säga att jag var intresserad, annars skulle jag aldrig få kolla på dem.) för annars kommer andra att köpa honom antingen som ormmat eller annat.

Jävla djuraffärer! Aldrig mer, aldrig mer. 

Mymlan
0

Tror du hört fel ang åldern eller så sa hon fel ålder, möss är ej könsmogna vid en vecka- 2 veckors ålder. De är dels blinda i ca 7 dygn från de föds.

Nu tänker jag ej starta ormmats diskussion men även en orm måste äta de kan ej leva på grönsaker. Vi älskar ormens föda och för oss känns det väldigt hårt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

dorkey
0

#1, haha.. Då måste hon själv vara ganska puckad. För hon sa faktiskt veckor =P Men de var ändå väldigt unga, och väldigt, väldigt små. 

Och nej, det är ingen idé att du startar en ormmatsdisskution. Även fast du faktiskt nästan redan har startat en =P

Mymlan
0

Tycker du ska ta anmäla butiken till djurskyddet i din kommun, du kan vara anonym, du behöver ej lämna namn adress telenr till dig. De får ej sälja ungar förren de åldersmässigt är leveransklara, sedan tror jag en zoo butik ej får ha djur med ungar i butiken. Vattnadal som jobbar i zoo butik kan nog ge bättre svar ang det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Catteklina]
0

Man får väl inte ha djur med ungar ute i butiken synligt för besökarna/kunderna?
Annars får man väl? Vet inte om det kanske behövs någon utbildning på det…

dorkey
0

Jag kan ju anmäla i vilket fall, så får vi se om det blir något av det.

Grodan
0

Vilken Arken var det? Vilken ort?

En ordningsfråga, får man skriva vilken zoobutik man varit i och att man tycker att den var dålig etc, så att det ev kan tolkas som förtal?

Tyvärr dorkey är det inte så mycket i din berättelse som är fel enligt mig. Det enda anmärkningsvärda är att de ska avla på en aggressiv, otam och mkt vild hane - kanske med en ung hona. Dock är det inte sååå hemskt att avla på unga mushonor. Musvärlden är full med rekommendationer inte regler och förbud. I musklubben SVEMUS får uppfödarna väldigt stor frihet att avla efter sitt förnuft. De viktiga frågorna för klubben är bra skötsel, korrekt utfodring och att avla på friska och sunda djur (ej utsätta honan för överbelastning i aveln) samt att ha avkastning för ungarna och EJ sälja dem till ormmat!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

imsuchadiva
0

Jag tycker inte heller att det verkat gjort något större fel.
Snarare du som gjorde fel när du skulle hålla i musen..

Ladyinred
0

Vad innebär avkastning för ungarna?

Tussi3
0

#8 Hon menar antagligen avsättning.. Alltså att du har ngn att sälja eller ge den till.

Grodan
0

hm… skrev fel… Gråter

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ladyinred
0

Ja jag skulle ju oxå kunna bli uppfödare på möss och sitta här med mina 700 ungar efter några år :P Men det kanske inte e riktigt så det ska gå till. hehe

Bim
0

var det här i sundsvall?? :O Råttorna verkar ha det gaaaanska bra om man jämnför med andra affärer. förutom att dom har kutterspån.

lovemymouse
0

Om det är en seriös Zoo butik så visar dom inte några ungar innan dom är leverasklara vid ca 5-6 veckors ålder.

Hon måste ha menat i månad ävenom hon sa vecka.

Har nämligen 32 musbäbisar hemma i olika åldrar och dom kan inte göra så möe dom första 2 veckorna.

Men visst köper man en mus som är 6 veckor så kan den vara gravid men det är inte speciellt snällt.