Typ på mus
Hej!
jag har en liten fråga, hur lång ska egentligen nosen vara på en mus? Eller, rättare sagt, vilken typ föredrar man? Jag har alltid tyckt om smådjur med riktigt brett huvud och brett mellan ögonen oavsett vilken art de tillhör.
Jag såg en bild här på holländska möss (som tillhörde den holländska domaren i en artikel?) och de var väldigt breda och ganska korta i nosen jämfört med andra jag sett, och jag tyckte att de var väldigt snygga. Är det den typen som är önskvärd, eller hur funkar det egentligen?
Eller har jag fortfarande "marsvinssjukan" där huvudet ska vara så kort och runt som möjligt med jättebredd mellan ögonen? ;)

Ja jag skulle också vilja vet det. Så gärna bilder så man ser. Och d gärna på både huvuden som är bra o dom som är för snipiga o för korta. Det bästa sättet att lära sig se på….

TomasH… Grodan o alla andra ni som är domare (vet tyvärr inte alla - än!) Kan inte ni sätta ut bild/bilder på huvuden så som ni tycker är bra om ni skulle dömma….
Mandy: Bra förslag.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag kollar alltid på HELHETEN och proportionerna. Så huvuden kan variera i storlek för mig. Däremot tycker jag att öronen inte ska sitta för lågt ner.
Agnes hade väldigt fin typ, hon var engelsktypad. Det framgår kanske inte så tydligt på fotot men hennes öron var högt ansatta, vilket jag föredrar.

Svensktypade tycker jag mycket om. När man blandat in lite engelskt i svensktypade linjer kan de bli riktigt tjusiga med lagom stora öron, lagom långa svansar etc

Nä för lågt ansatta öron gillar inte jag heller, fast ibland ser det ut som om vissa av mina har det när man ser på bilder (men i verkligheten ser det bättre ut)