Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 348 ggr
Anett Lindbom
0

Att para Eng.typad hona,

Jag har ju min vackra eng. hona VD Hallontårta och jag vill gärna låta henne få ungar senare. Vad jag har förstått så kan/bör man para eng.typade lite tidigare mot för de vanliga mössen, eller hur var det nu igen? Tårtan är född 071102.

Men ska jag para henne så bör det ju helst vara en minst lika snygg & trevlig hane och jag har inte hittat ngn sådan ännu.. Helst vill jag att även han ska vara eng.typad.. Kanske har ni här förslag på ngn snygg hane som man kanske kan få låna eller köpa..

Muszimba
0

Vilken färg har "lilla" Hallontårta? Tänker på de som har hanar, så det kan stämma in bättre med färgerna.

Anett Lindbom
0

Tårtan är agouti tan, jag har funderat på en svart tan till henne fast det kanske blir dumt det, eller…

Grodan
0

Det beror lite på linjens livslängd och sjukdomshistorik. En hona kan börja få ungar redan när hon är 2 månader gammal och sluta vid 1½-2 års ålder. De engelsktypade lever generellt sett inte lika länge som en svensktypad, men det finns inget som tvingar att man avlar för tidigt på en hona enbart för att hon är engelsktypad heller. I o m alla hälsoproblem som engelsktypade har är det ju bra om du kan vänta så länge som möjligt - för att se om det dyker upp något olämpligt i linjen eller på din hona. I SVEMUS rekommendationer står det runt 5 månader, så det betyder att du får avgöra själv till stor del. Förhör dig lite om linjen när honorna i den brukar paras och om det finns någon högre ålder som inte anses lämplig att överstiga för första parningen. I de flesta fall säger man att en hona ska vara 6-10 månader gammal vid första parningen, aldrig äldre.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Anett Lindbom
0

Ja jag har ju ingen brådska med det ännu, jag ville bara kolla lite hur ni andra brukar göra. Jag får ta & höra med Elin sedan & se vad hon tycker, det är ju hennes uppfödning.